Hoe is het met startup Nimbles?

Hoe is het met startup Nimbles?

Redactie Baaz

'Every child a private tutor'. Dat is de slogan van Danique Wiltink, oprichtster van Nimbles, het online platform dat ouders van kinderen uit het middelbaar en basisonderwijs in contact brengt met huiswerkbegeleiders en bijlesdocenten in de buurt. Vorig jaar spraken we Danique over de duizelingwekkende start van haar bedrijf, hoe is het haar sindsdien vergaan?

Hoe gaat het met Nimbles?
‘Na alle publiciteit als een rollercoaster. In het eerste halfjaar hebben we een investering opgehaald en met de snelst groeiende Amsterdamse digital agency hebben we toen het platform gebouwd. Toen de eerste versie van de website eind december klaar was, zijn we met de intake van tutoren gestart. Nadat we genoeg tutoren hadden, zijn we eind maart in Rotterdam live gegaan.’

De aanvragen stromen binnen, en Nimbles is er nu ook in Amsterdam. Been je het nog een beetje bij?
‘Ik heb een co-founder aangetrokken, Adina Tjeenk Willink. Zij had eerder een online marktplaats opgezet en gaat nu de uitrol voor Nederland ter hand nemen. Dit jaar hebben we uitgetrokken om van onze klanten te leren: waar is behoefte aan? Hoe kan het platform daar zo goed mogelijk op inspelen? We hebben een tweede investeringsronde achter de rug en in september zijn we gestart met marketingcampagnes om het concept private tutoring meer bekendheid te geven.’

Dat kennen we hier in Nederland nauwelijks?
‘We kennen hier huiswerkbegeleiding en bijles, maar met bijles ben je eigenlijk al te laat. Met het koppelen van een private tutor aan een leerling doen we eigenlijk aan een preventieve vorm van huiswerkbegeleiding. En dat slaat aan: je ontzorgt de ouders, leerlingen zitten beter in hun vel.’

Het in de markt zetten van dat concept kost tijd. Hoe hard wil je groeien?
‘We groeien zo hard we kunnen, maar we doen die uitrol gefaseerd en beheerst. Stap voor stap, stad voor stad. Ik wil vraag en aanbod goed op elkaar afstemmen en kwaliteit blijven bieden. We groeien liever steady en goed dan hard, om vervolgens op ons gezicht te gaan omdat de kwaliteit niet goed is. We bieden daarom nu ook niet meer alles aan, maar richten ons met name op kinderen in het middelbaar onderwijs en in het basisonderwijs.’

Met Nimbles lijk je op het juiste moment op de juiste plek te zijn geweest, de vraag naar privébegeleiding is enorm. Waar komt dat vandaan?
‘Met name in het basisonderwijs zijn de klassen groot en is de druk op kinderen enorm. Het zijn soms bijna Chinese toestanden. Veel kinderen worden naar trainingen gestuurd die totaal niet werken. Zielig gewoon. Koppel dan een individuele coach aan het kind zodat het zich goed voelt. In Nederland zijn we echter sterk geneigd alles in groepsverband te doen. Maar ik geloof niet in groepsbegeleiding, elk kind is immers anders.’

Er is veel gebeurd het afgelopen jaar. Wat heb je er allemaal van geleerd?
‘Het was een superheftig jaar. Door de transformatie van een klein offl ine instituut naar een global tech company ben ik wel ‘streetwise’ geworden. De hele wereld van online kwam op me af. Ik dacht eerst: we bouwen even een platform. Maar dat viel tegen – ik had echt geen idee. Gelukkig heb ik de juiste mensen om me heen. Tot een paar maanden geleden deed ik alles zelf, maar dat kost me te veel energie. Ik ben nu heel gefocust en efficiënt met mijn tijd. Daarom kwam Adina erbij - zij doet vooral het interne proces zoals de ontwikkeling van het platform en de marketing, en ik doe de sales, praat met mensen, met investeerders.’

Nog tips voor startups?
‘Zoek de beste mensen bij elkaar, doe het niet allemaal zelf omdat dat goedkoper is. En test je ideeën en praat erover. Feedback van anderen scherpt je concept aan.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie