Hoe DOCKR België en Duitsland aan de duurzame bedrijfsbakfiets helpt

Hoe DOCKR België en Duitsland aan de duurzame bedrijfsbakfiets helpt

MVO
Redactie Baaz

De Nederlandse duurzame mobiliteits-scaleup DOCKR liet de afgelopen jaren Nederlands bedrijven kennismaken met flexibele all-in abonnementen voor elektrische bakfietsen. Inmiddels vertrouwen honderden logistieke dienstverleners, maaltijd- en boodschappenbezorgers en servicebedrijven op DOCKR voor hun ‘last mile’-bezorging. Inmiddels is het bedrijf bezig met expansie naar België en Duitsland.

Europese steden zetten steeds meer in op leefbaarheid. Daarbij is het verbannen van vervuilende voertuigen uit stadscentra een belangrijke maatregel. Waar eerst auto’s en bestelbussen op fossiele brandstoffen de binnensteden domineerden, worden duurzamere vormen van mobiliteit zoals de elektrische fiets steeds aantrekkelijker. Maar voor veel bedrijven is het nog zoeken naar een passend alternatief. Veilige fietspaden, handige fietsstallingen en elektrische oplaadpunten niet altijd zo vanzelfsprekend als in Nederland. Daarnaast is vinden veel bedrijven het moeilijk om afscheid te nemen van de vertrouwde bestelbus. Overstappen naar duurzame alternatieven betekent een flinke investering, die niet direct wordt terugverdiend. DOCKR zoekt optimistisch en realistisch naar oplossingen om de overstap naar duurzame mobiliteit voor bedrijven te vereenvoudigen.

Bakfietspotentieel van België

Na de succesvolle start van DOCKR in Nederland in 2018 konden onze zuiderburen niet achterblijven: in het Europese Cargo Bike Industry-onderzoek onder 38 bakfietsfabrikanten uit 2021, werd België namelijk het vaakst genoemd als topmarkt. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom de uitbreiding van DOCKR naar België een logische stap is: de geografische nabijheid, de taal en natuurlijk niet onbelangrijk, de vergelijkbare fietscultuur. “We zien absoluut veel potentieel,” zegt Nina van Spengen, Expansion Manager voor België bij DOCKR. “Volgend jaar willen bijvoorbeeld minstens verdriedubbelen in omvang. Ons doel is om aan het einde van 2022 driehonderd DOCKR-voertuigen de weg op te hebben in België. In eerste instantie ligt de focus op Brussel en Vlaanderen. Maar ook het heuvelachtige en toch minder fietsvriendelijke, Franstalige Wallonië zal volgen.”

Sinds kort heeft DOCKR in België een partnerschap met het Brusselse hybride advies- en koeriersbedrijf URBIKE. URBIKE adviseert bedrijven hoe ze de eerste stap kunnen zetten richting duurzamere mobiliteit. Wanneer deze bedrijven nog niet klaar zijn om een elektrische fiets aan te schaffen, verwijst URBIKE hen door naar de flexibele all-in abonnementen van DOCKR. Volgens Van Spengen brengt werken in België ook specifieke uitdagingen met zich mee. “De fietsinfrastructuur is hier minder consistent dan in Nederland. Zo vind je niet in iedere stad fietspaden. Daar komt ook nog eens bij kijken dat sommige wegen in slechte staat zijn, zoals bijvoorbeeld het geval is in Brussel. Dit betekent dat fietsen sneller schade oplopen, wat natuurlijk gevolgen heeft voor het onderhoud.”

Deze uitdagingen doen volgens Van Spengen niks af aan het bakfiets-potentieel van België: “Vanaf 2025 zijn veel fossiele auto’s en bestelwagens niet meer welkom in steden in België. Dat dwingt bedrijven natuurlijk om op zoek te gaan naar alternatieven; ze hebben namelijk geen keuze. En dit is precies waar DOCKR inspringt: we zijn hier voor deze bedrijven om een duurzaam gelijkwaardig alternatief te bieden.”

DOCKR, bedrijfsbakfiets, bakfiets, duurzaam, MVO, duurzaamheid

Duitsland

Ook in Duitsland werkt DOCKR inmiddels aan uitbreiding. Expansion Manager Shahram Rezasade begon in augustus vorig jaar, komt uit München en heeft een achtergrond in het helpen van duurzame scale-ups bij hun uitbreiding naar Duitsland. DOCKR’s expansie is dus bekend terrein. “Ik was op zoek naar bedrijven die daadwerkelijk bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van Duitsland,” vertelt hij. “Toen ik DOCKR tegenkwam, waren er al plannen om te beginnen in Duitsland. Hiermee was het direct een goede match. Toen ik eenmaal aan de slag ging, merkte ik al snel belangstelling van grote spelers in Duitsland. Vooral voor duurzame bezorging van kruidenierswaren bleek veel interesse te bestaan.”

Op dit moment is DOCKR actief in tien steden in Duitsland. Rezasade wil in 2022 een team van 12 mensen hebben opgebouwd met een vloot van ongeveer duizend fietsen op de Duitse wegen. Net als in Nederland en België wordt het onderhoud van de fietsen in Duitsland uitgevoerd door Get Bike Service. “Zij zijn ook aan het uitbreiden naar Duitsland en hebben hier in München een vestiging. Op die manier groeien we dus samen: twee Nederlandse bedrijven die naar Duitsland gaan en die elkaar verrijken, hoe mooi is dat?”

Same day delivery

Uitdagingen in Duitsland liggen voor DOCKR vooral op marketinggebied. “Duitsland is een echt autoland, we lopen hier een beetje achter op Nederland wat betreft fietsen en bakfietsen,” zegt Rezasade. “Dat betekent dat we mensen moeten voorlichten en overtuigen over de voordelen van elektrische bakfietsen. Op het vlak van duurzaamheid, maar ook om de praktische voordelen. Dingen die je normaal gesproken met een auto of bestelbus zou doen, kunnen namelijk net zo goed met een bakfiets. Dit besef moeten we alleen nog creëren in Duitsland.”

Verder denkt Rezasade na over hoe het bieden flexibiliteit aan retailers een voorsprong op concurrenten kan opleveren. “Nederland kent veel kleine detailhandelszaken. Deze zijn vaak heel lokaal, maar leveren ook via online. In Duitsland zien we dit niet zo veel, en daar waar ze bestaan, zijn ze veel minder online. Bij DOCKR kunnen wij hen helpen om dit te veranderen. En doordat Duitsland zo groot is, zijn consumenten hier gewend aan levertijden van twee, drie dagen, waar dat in Nederland al lang niet meer het geval is. Dit geeft ons de mogelijkheid om met retailers in gesprek te gaan en te proberen om ook Duitsland warm te krijgen voor de ‘same day delivery’-belofte. Dit is echt iets waar we op voort kunnen bouwen.”

Meer informatie: www.dockrmobility.com

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie