Hiltermann Lease: 'wij schrikken niet van een truck met 7 ton op de teller'

Redactie Baaz
‘Leasen is vaak dé aanjager naar snellere groei.’ Kilian van Dijk laat er geen gras over groeien. De equipmentspecialist van Hiltermann Lease zit dagelijks met ondernemers om tafel. Niet over de vraag óf lease meerwaarde levert, maar vooral over de beste invulling ervan.

Zakelijke transacties worden toegankelijker en eenvoudiger door er een goede leaseoplossing aan te koppelen. Of je nu wilt investeren of jouw producten juist makkelijker wilt verkopen.’  

Koffie of een computeruitdraai?  

Wie een leaseaanvraag wil indienen, kan in Nederland met gemak kiezen uit meer dan 100 aanbieders, waaronder veel tussenpersonen. Jouw aanvraag gaat samen met je jaarcijfers een computer in en die spuugt vervolgens netjes een goedkeuring of afkeuring uit.  Bij groen licht kun je aanbieders nog op rente vergelijken of hierover onderhandelen, maar wat als je aanvraag wordt afgekeurd?  ‘Dan komen we in het oranje gebied wat ons werk zo gaaf maakt’, glimt Kilian. ‘Natuurlijk heeft Hiltermann Lease ook zo’n kredietmachine, maar bij ons kan er naast ja of nee ook ‘misschien’ uit komen. Dat is voor ons hét teken om bij de ondernemer op bezoek te gaan, ruiken en proeven wat het verhaal is achter de cijfers die aanvankelijk net onvoldoende waren. En dan zie je vaak dat er alsnog mogelijkheden zijn om te leasen.’  

‘Het is daarbij zeker niet zo dat wij elke klant koste wat kost willen strikken, maar cijfers vertellen je nooit het hele verhaal. Een ondernemer kan zelf prima onderbouwen waarom een beoogde investering rendabel zal zijn, terwijl wij de financiële meetlat er nog eens langs kunnen leggen. Stel dat het vervangen van een bestelbus of een machine in veel lagere draaikosten resulteert. Dat zie je niet terug in de cijfers van vorig jaar, maar kun je wél meenemen richting de toekomst.’  

Unieke marktpositie koesteren  

Deze inside-out benadering, altijd kijken bij welk object en welke leasevorm de klant het beste gebaat is, resulteert bij Hiltermann Lease in een unieke contractportefeuille. Zo worden er ook veel tweedehands auto’s en bedrijfsmiddelen gefinancierd. ‘Kort door de bocht moet een object meerwaarde leveren voor de ondernemer en geen enorm restwaarderisico hebben. Wij schrikken niet van een 10 jaar oude vrachtwagen met 7 ton op de teller of een heftruck die er al 4.000 draaiuren op heeft zitten’, lacht Kilian.   

Collega Matthijn Staleman, die als accountmanager veel met MKB’ers werkt, is inmiddels ook aangeschoven en vult direct aan. ‘Je ziet nu ook steeds meer vraag naar operationele lease op allerlei bedrijfsmiddelen, de all-in leasevorm waar autoleaserijders vaak gebruik van maken. Van oudsher liep equipment eigenlijk altijd via financial lease, feitelijk een lening. Ondernemers kiezen er steeds vaker voor om zaken als service, onderhoud en vervanging ook bij machines meteen mee te nemen, omdat dit het bedrijfsrisico verlaagt. Bijkomend voordeel is dat je vaak een hechtere band tussen leverancier en afnemer kunt smeden.’   

Triominos  

Het ’warm houden van de banden’ komt in gesprek met Kilian en Matthijn doorlopend aan de orde. Bij vrijwel elke leasedeal zijn er meerdere belanghebbenden betrokken en goed bewegen in die driehoekverhoudingen is cruciaal om kwaliteit te kunnen waarborgen. Het doet denken aan Triominos, het dominospel waarin driehoekige stenen aan elkaar gepast moeten worden. ‘Dat is ook de mooiste uitdaging in dit werk, wij hebben altijd te maken met meerdere partijen en we willen ook dat iedereen tevreden is.'

'Een leaserijder wil graag een mooie auto met weinig bijtelling, terwijl de werkgever meestal meer naar het kostenplaatje kijkt’, vertelt Matthijn.  ‘Autolease heeft eigenlijk niet eens zoveel met auto’s zelf te maken’, lacht hij. ‘Klanten en leaserijders zijn vaak prima op de hoogte van het aanbod en weten vaak al welke auto het moet worden. Natuurlijk kunnen wij dan nog op mooie alternatieven wijzen, maar onze echte meerwaarde zit in het leveren van het juiste serviceniveau bij elke individuele klant. Neem het ophalen en terugbrengen van auto’s op het werk, bij schade of onderhoud. Dit scheelt werkgever én werknemer veel tijd en levert behalve gemak uiteindelijk ook een kostenbesparing op.’   

Garage om de hoek  

Hilterman Lease zet daarom ook heel bewust in op samenwerking met lokale partners en relaties die door klanten worden aangedragen. ‘Natuurlijk hebben wij ook goede, scherpe afspraken met landelijke spelers voor bijvoorbeeld autobanden en onderhoud. Daar mogen onze klanten ook van meeprofiteren’, vertelt Matthijn.

‘Tegelijk leggen wij die keuze nooit dwingend op. Voel jij je er prettig bij wanneer het onderhoud gebeurt bij een garage die je kent? Wie zijn wij dan om je ergens anders heen te sturen? We werken graag samen op een manier, waarbij iedereen er beter van wordt. Jij vertrouwt het autobedrijf om de hoek of in het dorp, zij behouden jou graag als klant en wij zorgen op de achtergrond dat alles ook echt goed is geregeld. Dat is in essentie ook hoe wij op alle terreinen te werk gaan.’

Kilian van Dijk (27)

Is ruim zes jaar werkzaam bij Hiltermann Lease. Waar zijn aandacht aanvankelijk vooral uitging naar intermediairs en autobedrijven, heeft hij zich de laatste twee jaar volledig toegespitst op equipment. ‘Ontzettend gaaf vanwege de grote diversiteit aan objecten en omdat je echt een verschil kunt maken voor ondernemers.’   

Hiltermann Lease

De naam is weliswaar nieuw, maar Hiltermann Lease Groep is al sinds 2004 actief op de leasemarkt. Vanuit Hoofddorp werkten de onderliggende bedrijven al nauw samen in het aanbieden van complete leaseoplossingen.  In juni van dit jaar zijn Strix Lease Service, Lease Factory en Auto Lease Company samen verder gegaan als Hiltermann Lease. Er worden al jaren stabiele groeicijfers geschreven, met een team van 80 mensen wordt de huidige portefeuille van zo’n 28.000 leasecontracten beheerd en verder uitgebreid.    

Matthijn Staleman (42)

Is bijna vier jaar accountmanager bij Hiltermann Lease, zijn focus ligt op middelgrote wagenparken in het MKB. ‘Een erg leuk segment, met ondernemers die vaak kostenbewust zijn én graag zien dat alles perfect is geregeld. Maak je dat waar, dan laten ze hun waardering ook merken.’

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie