Het belang van LinkedIn als busniessplatform
Het belang van LinkedIn

Het belang van LinkedIn als busniessplatform

Redactie Baaz

LinkedIn is niet langer slechts een online CV-platform. Het is uitgegroeid tot een krachtig platform voor zichtbaarheid, groei en het bouwen van een sterk merk. Toch wordt het potentieel van LinkedIn nog vaak onderschat. Tijd om daar verandering in te brengen. In dit artikel leg ik uit waarom LinkedIn jouw beste businesspartner is en hoe je LinkedIn strategisch in kan zetten om te groeien met je bedrijf. 

Tekst: Trudy Pannekeet 

Dit artikel is gepubliceerd in Baaz 1.2025 

LinkedIn is jouw digitale podium voor zichtbaarheid en vertrouwen 

In een AI-gevulde tijd, waarin persoonlijkheid en authenticiteit belangrijker zijn dan ooit, biedt LinkedIn een krachtig podium om jezelf en je bedrijf te profileren. CEO’s die regelmatig hun visie, successen en uitdagingen delen, bouwen niet alleen aan hun eigen merk, maar versterken ook het vertrouwen in hun organisatie. Persoonlijke posts van CEO’s presteren vaak beter dan die van de officiële bedrijfspagina’s. Mensen lezen liever iets van mensen dan van bedrijven. 

‘LinkedIn fungeert als jouw digitale etalage.’ 

LinkedIn voor ondernemers

(roadmap LinkedIn)

1. LinkedIn: meer dan een online visitekaartje 

Een goed ingevuld profiel én een professionele LinkedIn bedrijfspagina zijn essentieel. Het fungeert als jouw digitale etalage. Een professionele profielfoto, een pakkende kopregel, en een samenvatting (“Info”) die jouw unieke waardepropositie benadrukt, maken het verschil. Gebruik relevante zoekwoorden om beter vindbaar te zijn voor potentiële klanten en partners.  

2. Netwerken en relaties opbouwen in jouw branche 

LinkedIn biedt ongekende mogelijkheden om je netwerk uit te breiden. Wees proactief, zoek je klanten en je leads op, reageer op hun berichten, deel inzichten en ga de interactie aan met je connecties. Sluit je aan bij relevante groepen en discussies om je zichtbaarheid te vergroten. Daarmee vergroot je je netwerk en blijf je op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. 

3. LinkedIn: een krachtig instrument voor werving en employer branding 

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het aantrekken van talent een uitdaging. Gelukkig helpen LinkedIn's AI-tools bedrijven om sneller geschikte kandidaten te vinden. Maar het begint bij een sterk werkgeversmerk op LinkedIn. Laat expertise en werkplezier zien door het bedrijf en de medewerkers. Daarmee trek je de juiste mensen aan.​ 

4. Thought leadership met content die verbindt en inspireert 

Door het delen van waardevolle content vergroot je geloofwaardigheid en autoriteit binnen je vakgebied (Thought Leadership). Vergeet ook de kracht van een goede comment niet.  

Een polletje, document posts (de ‘diapresentatie’) en video’s zijn populair. Let wel op dat het filmpje verticaal gefilmd is! LinkedIn wordt door de meeste mensen op de telefoon gebruikt. 

‘Met algemene AI-teksten spring jij er niet uit.’ 

5. AI-content voor LinkedIn 

Gebruik AI-tools als inspiratie. Doe altijd een fact-check en maak er je eigen teksten van. Er is zoveel AI-content. Met algemene AI-teksten spring jij er niet uit. 

LinkedIn, de onmisbare partner voor duurzame groei 

LinkedIn is een onmisbaar platform voor ondernemers en bedrijven. Door een strategische aanpak kun je jouw zakelijke doelen bereiken. Investeer tijd in het optimaliseren van je profiel, wees actief op het platform en deel waardevolle content samen met je medewerkers. Zo bouw je aan een sterk netwerk binnen de branche, vergroot je je zichtbaarheid voor de lange termijn en realiseer je duurzame groei. 

Na jarenlang te hebben gewerkt voor grote bedrijven als Sanoma en Mattel, verlegde Trudy Pannekeet haar focus naar het trainen van ZZP-ers en communicatieprofessionals op het gebied van LinkedIn. Haar kennis deelt ze niet alleen daar, maar ook in haar boek ‘Spring eruit met LinkedIn.’ 

LinkedIn
(De coverfoto van het boek Spring eruit op LinkedIn) 

 

 

 

 

 

 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie