Groei Stellantis houdt aan in Europa dankzij geëlektrificeerde range en succesvolle bedrijfsauto’s

Groei Stellantis houdt aan in Europa dankzij geëlektrificeerde range en succesvolle bedrijfsauto’s

Redactie Baaz

Stellantis rapporteert solide prestaties in de eerste helft van 2023 in een markt die nog steeds onderhevig is aan ongekende verstoringen en transformaties. Stellantis registreerde bijna 1,44 miljoen voertuigen in Europa 30 (PC+CV), een stijging van 5,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Het totale marktaandeel van Stellantis komt uit op 19,1%1.

Stellantis behoudt zijn Leiderschap in de Europese Bedrijfsvoertuigenmarkt en Versnelt naar Emissievrije Mobiliteit.

Op de Europese markt voor bedrijfsvoertuigen behoudt Stellantis zijn koppositie met bijna 292.900 verkochte eenheden, een toename van 5,3% ten opzichte van de eerste helft van 2022 met een stabiel marktaandeel van meer dan 30%.

Stellantis versnelt ook zijn transitie naar emissievrije mobiliteit, nadat het in verschillende landen een podiumplaats heeft veroverd. Het concern heeft nu 24 BEV’s op de markt en zal dat tegen eind 2024 bijna verdubbelen. Momenteel staan elektrische voertuigen van Stellantis – zoals de Peugeot e-208 en de nieuwe Fiat 500 – bovenaan de hitlijsten op de Europese geëlektrificeerde markt. Over het algemeen domineert Stellantis op de BEV-markt het A-segment (39% aandeel), het B- en B-SUV-segment (respectievelijk 62% en 53% aandeel) en het bedrijfswagensegment (46% aandeel).

Free2move Charge: Een 360-graden Ecosysteem voor EV-klanten door Stellantis.

Stellantis lanceerde ook Free2move Charge; een 360-graden ecosysteem dat naadloos oplaad- en energiebeheer levert om aan alle behoeften van EV-klanten te voldoen, overal en op welke manier dan ook. Free2move Charge wordt beheerd door de nieuwe Stellantis Charging & Energy Business Unit en richt zich op de behoeften van klanten op het gebied van elektrische voertuigen thuis, in hun bedrijf en on-the-go.

“Stellantis is dankzij al zijn merken een echt krachtige machine in marketing”, zegt Uwe Hochgeschurtz, Chief Operating Officer, Enlarged Europe, van Stellantis. “Onze merken hebben een sterke voetafdruk, elk met hun eigen persoonlijkheid om in verschillende delen van de markt te passen, groeiende prestaties te leveren en een impuls te geven aan de toekomst van het gehele bedrijf. Onze solide commerciële prestaties, gecombineerd met dubbelcijferige financiële resultaten voor de eerste helft van 2023, dienen als bewijs dat we op weg zijn naar emissievrije mobiliteit, toegankelijk voor iedereen en met respect voor het milieu. Ik wil al onze medewerkers en partners bedanken voor hun toewijding en betrokkenheid bij het behalen van deze resultaten, terwijl we verdere stappen zetten in de uitvoering van ons strategisch plan Dare Forward 2030.”

Highlights verkoopresultaten – juni en H1 2023

In de eerste helft van 2023 domineert Stellantis verschillende markten in heel Europa:

  • Op de totale markt – ongeacht aandrijflijn – leidt Stellantis in Frankrijk, Italië en Portugal. De Peugeot e-208 en Fiat 500 Electric zijn de populairste EV’s in de EU30.
  • Op de plug-in hybrid-markt (PHEV) is Stellantis toonaangevend in Frankrijk, Italië en Spanje. De Jeep® Compass 4xe is de bestverkochte PHEV van Italië, alwaar ook de nieuwe batterij-elektrische Jeep® Avenger bijdraagt aan het succes van het merk.
  • Op de markt voor personenauto’s (PC) – ongeacht aandrijflijn – is Stellantis ook leider in Europa, met de Fiat 500 als de nummer 1 en Fiat Panda als nummer 2 in het A-segment. De Panda is daarnaast de bestverkochte auto in Italië.
  • Stellantis staat op de eerste plaats op de markt voor bedrijfsvoertuigen (CV) in de EU30, Frankrijk, Italië, Polen, Portugal, Spanje en Nederland. De Fiat Ducato is de bestverkochte bestelwagen in Italië en de Peugeot Partner is verkoopleider in Spanje.
  • In het segment van 100% elektrische bedrijfsauto’s demonstreert Stellantis zijn toewijding aan CO2-neutraliteit met leiderschap in verschillende grote landen, zoals Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, dankzij sterke prestaties van Peugeot (#1 in de EU30 en in Frankrijk voor juni), Opel (#1 in Italië), Citroën (#1 in Spanje) en Vauxhall (#1 in het Verenigd Koninkrijk).
  • Zelfs in kleinere markten – in het BEV-bedrijfswagensegment – handhaaft Stellantis zijn leiderspositie, met kopposities in Oostenrijk, België en Luxemburg (Belux), Portugal en Nederland. In Polen is de Opel Vivaro-e de bestverkopende volledig elektrische bedrijfsauto.
  • In Portugal verovert Stellantis overall een koppositie. Het merk Peugeot en de Peugeot 2008 staan bovenaan de hitlijsten in de totale markt, gevolgd door de Peugeot 208 op een tweede plaats. De Peugeot Partner staat op de eerste plaats in het segment van bedrijfsauto’s.
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie