Geprofiteerd van Black Friday?

Geprofiteerd van Black Friday?

Redactie Baaz

Vele ondernemers en merken deden dit jaar weer mee met kortingsfestijn van het jaar: Black Friday (en Cyber Monday). En niet zonder succes, want de eerste cijfers die bekend worden in de markt lijken uit te gaan van een lichte groei ten opzichte van vorig jaar. Best opvallend gezien de economische tegenwind op dit moment. Maar heb jij daar als ondernemer ook van geprofiteerd? Dat kan op meerdere manieren.

Als eerste kun je als ondernemer een goed doordachte Black Friday of Cyber Monday actie lanceren om jouw omzet een boost te geven en veel te verkopen. Belangrijke zaken om in dat geval rekening mee te houden zijn onder andere:

  • Geef ik wel een échte korting. Consumenten hebben er een hekel aan als ze in de maling worden genomen als je bijvoorbeeld eerst de adviesprijs verhoogd om zo de korting hoger te doen lijken. 
  • Verdien ik nog wel wat aan al die verkopen? Waarschijnlijk moet je op diverse vlakken flink opschalen als je in een paar dagen tijd buitensporig meer verkoopt dan normaal. En je geeft ook nog eens flink wat korting weg. Onderaan de streep moet het je wel wat opleveren.
  • Kijk goed naar de customer lifetime value. Uiteraard is het goed om te kijken naar wat je direct uit deze actieperiode haalt qua verdiensten, maar reken ook eens door wat dit je op de langere termijn (met een juiste marketingstrategie) oplevert. Ben je dan nog steeds zo enthousiast over deze actieperiode eind november of moet het volgend jaar anders?
  • Zorg voor voldoende voorraad van de hardlopende producten. Doe van tevoren goed onderzoek en zorg dat je genoeg hebt liggen van populaire producten. Uiteraard in de juiste balans, want een overschot overhouden wat je vervolgens slecht kunt verkopen is ook niet heel prettig.

Ten tweede kun je als ondernemer ook profiteren van de kortingen als je zelf nog dingen nodig hebt: zoek de goedkoopste internet provider voor op de zaak. Een nieuw abonnement kan je flink wat euro’s besparen op jaarbasis. En er deden dit jaar veel providers mee met scherpe acties. Of heb je nog nieuwe laptops, bureaustoelen, bureaus nodig? Of misschien wat extra koffievoorraad inslaan met korting? Het is er echt allemaal met korting eind november. Dus even slim inkopen doen op het juiste moment, scheelt je op een later moment een hoop geld. En nu koop je met datzelfde geld net wat meer spullen. Dat geeft altijd een lekker gevoel toch, zeker in deze tijden van hoge inflatie en oplopende kosten over het algemeen. Kortom: Black Friday is een interessant fenomeen, dat zowel als verkopende partij interessant is, maar ook als kopende partij en daarbij maakt het niet uit of je nu als consument of zakelijk inkopen doet. Ondertussen is het alweer heel wat jaren een populair moment geworden in Nederland. Een moment wat begon met een dag, maar inmiddels wordt opgerekt door ruim een week. Ga er slim mee om als ondernemer, dan is het een periode om er wat extra’s uit te halen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie