Gefundeerde ondergrond voor flexibel werken
Recentelijk deed Orange Business Services in samenwerking met consultancybedrijf Sia Partners onderzoek naar de wijze waarop de diverse manieren van werken fundamenteel is veranderd door digitalisering, de impact van digitalisering op werknemers en bedrijven, de interactie met klanten en partners en de nieuwe kansen die daarmee ontstaan. Aan de hand daarvan stelden het een positioneringsdocument op. Aan dit onderzoek deden meer dan 1800 CEOs, IT-managers, business owners en HR-managers mee in vijf Europese landen, waaronder de Benelux. Alain Stas, Managing Director Orange Business Services Benelux, neemt de belangrijkste trends eens onder de loep.
Verbeterde klantrelatie
Het digitale fenomeen heeft vandaag de dag invloed op de verwachtingen van individuen. Zij vragen om meer connectiviteit, personalisatie en interactie bij bedrijfsrelaties. Het onderzoek toont aan dat 85 procent van de Europese bedrijven erkent dat verbeterde klantenservice de aanjager van de nieuwe manieren van werken is. Zo laat het positioneringsdocument de ervaringen van BNP Paribas Wealth Management aan bod komen. Het bedrijf gaf de steeds mobielere verkoopafdelingen in Azië tablets om de klantrelaties te managen en te verbeteren. CRM staat in iedere sector centraal.
Wettelijk kader en third place to be
Flexibel werken is niet alleen een manier om de levenskwaliteit van werknemers te verbeteren, maar ook een hefboom voor de productiviteit en vastgoedoptimalisatie van bedrijven. Het onderzoek toont aan dat flexibel werken bij 54 procent van de Europese bedrijven wordt geformaliseerd door een wettelijk kader. Zij hebben een bedrijfsbeleid rondom thuiswerken vastgelegd. Naast thuiswerken en werken op kantoor, neemt werken vanuit verschillende locaties vele nieuwe vormen aan. Denk aan openbare locaties of die door bedrijven worden aangeboden. Dit soort nieuwe werkplekken voor werknemers vallen onder de categorie third places to be.
Corpoworking
Door co-creatie, samenwerking en co-innovatie maakt collaboratie een echte evolutie door in de manieren van werken die mogelijk worden gemaakt dankzij de digitale transformatie. Bedrijven breiden hun samenwerking uit, door een steeds groter netwerk aan leveranciers, klanten en partners. Corpoworking is een nieuwe trend waarbij leden van het ecosysteem in een speciaal bestemde locatie kunnen werken. Zo ook bij SNCF die specifieke werkplekken in het nieuwe hoofdkantoor voor partners en klanten beschikbaar heeft gesteld, inclusief wifi-toegang. Daarnaast geeft 74 procent van de Europese bedrijven aan dat samenwerken met partners een must-have of nice-to-have is.
Bescherming
De opkomst van nieuwe manieren van werken vraagt om een transformatie van de IT-infrastructuur van bedrijven. Ook roept het vragen op over beveiliging en bescherming van bedrijfsgegevens. 65 procent van de bedrijven die meededen aan dit onderzoek bevestigt dat beveiliging van invloed zal zijn op de manier waarop er in de aankomende drie jaar gewerkt gaat worden. In 2013 heeft 62 procent van de Europese bedrijven een veilige mobiele oplossing en 10 procent zal er één in 2014 hebben.
Besluitvormingsprocessen
Ondanks dat IT-managers bij 97 procent van de Europese bedrijven vandaag de dag nog altijd verantwoordelijk zijn voor de keuzes rondom het digitale apparatuur en de oplossingen, toont het positioneringsdocument aan dat business owners – directors of managers van business units, productie, faciliteit, marketing of sales – steeds meer invloed hebben in de besluitvormingsprocessen. 38 procent van de Europese bedrijven denkt dat de betrokkenheid van business owners in de aankomende drie jaar zelfs gaat toenemen. Human Resources (HR) executives hebben ook een grote rol. Bij 59 procent van de bedrijven blijkt HR betrokken te zijn bij de besluitvormingsprocessen rondom de werkomgeving.
In 2014 wil 44 procent van de Europese bedrijven minstens één nieuwe tool of dienst implementeren om de nieuwe manieren van werken verder te ontwikkelen. Zo worden de projecten die de hoogste prioriteit hebben voor de korte termijn aangehaald om cloud-diensten, tablets en applicaties in te zetten.
Deze trends zullen behoorlijk herkenbaar zijn voor het Nederlandse mkb. Sterker nog, je mag dit positioneringsdocument best als open deur bestempelen. Nu is er niets mis met gefundeerde tussentijdse studies om te kijken of de richting in de praktijk nog steeds overeenkomt met de conceptuele lijn die uitgezet wordt en dat is precies wat we hier hebben willen doen. Onze ambitie blijft om bedrijven te begeleiden in hun digitale transformatie. We kunnen dit per groep, onder andere voor het mkb, gefundeerd doen. Ik wens Nederlandse business owners een vaste ondergrond toe.
Alain Stas is Managing Director Orange Business Services Benelux.