Fraude: bedrijf zoekt digitale beveiliging

Redactie Baaz
Acht procent van de Nederlandse bedrijven is het afgelopen jaar slachtoffer geweest van digitale fraude. Maar liefst 62 procent hiervan is slachtoffer van phishing - via de mail of telefoon. Ransomware volgt daarna en is voor één op de vijf ondernemers de grote oorzaak.

Maar liefst 15 procent schat in het komende jaar slachtoffer te worden van digitale fraude. Bedrijven geven zichzelf gemiddeld een 7,2 op het gebied van digitale veiligheid. Maar zijn nog wel zoekende naar de juiste manieren om hun bedrijf te beschermen. Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO, uitgevoerd door GfK onder ruim 300 Nederlandse bedrijven.

Maatregelen vallen tegen

Bijna de helft van de ondernemers vindt dat zijn bedrijf goed op de hoogte is van de risico's van digitale fraude en dat ook alle maatregelen zijn genomen om de risico's te minimaliseren. Maar de genomen maatregelen vallen in de praktijk tegen. Zo deelt alsnog een derde onderling zijn pincode of wachtwoord met andere collega's. En maar liefst twee derde van de medewerkers ontvangt geen instructies over hoe ze kunnen bijdragen aan de digitale veiligheid van het bedrijf. Bij één op de vijf bedrijven is er specifiek iemand aangesteld als verantwoordelijke voor digitale veiligheid.

Behoefte aan informatie over fraude

Ondernemers hebben behoefte aan informatie over het optimaliseren van hun digitale veiligheid, maar zijn vooral ook op zoek naar meer inzicht in hoe fraudeurs te werk gaan. Ze maken zich vooral zorgen over malware (50 procent), dit komt bij één op de zes slachtoffers voor. Op de voet gevolgd door het veelvoorkomende phishing (47 procent) en ransomware (43 procent). 

Maar liefst 83 procent wil bijvoorbeeld van hun bank fraude-alerts met actuele informatie over risico's ontvangen en bijna driekwart vindt een online checklist waardoor ze direct inzicht hebben in de digitale veiligheid van hun bedrijf interessant.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie