Electric: Jaguar pakt uit met conceptmodel I-PACE

Electric: Jaguar pakt uit met conceptmodel I-PACE

Redactie Baaz

De Jaguar I-PACE Concept is een van de opvallendste conceptauto’s van het Britse merk ooit.

De designers en ingenieurs maakten optimaal gebruik van de vrijheid die elektrische aandrijving biedt om de auto geheel nieuwe proporties te geven. Het resultaat is een uitzonderlijk, geavanceerd ‘cab-forward’ design – geïnspireerd op dat van de C-X75 – met de vloeiende vormen van een coupé. 

Dergelijke dynamische proporties zijn alleen mogelijk als bij het design tot op de laatste millimeter de vormgevingsvoordelen van een elektrische aandrijflijn worden benut. Daarom heeft de I-PACE Concept zo’n totaal vernieuwend uiterlijk en geeft hij op een heel eigen manier uitdrukking aan Jaguars kenmerkende premium afwerking en Brits vakmanschap.

Omdat geen rekening hoefde te worden gehouden met ruimte voor een verbrandingsmotor en een transmissietunnel konden de designers de interieurruimte verder naar voren plaatsen, de wielbasis verlengen en de overhangen voor en achter inkorten. De carrosserie is daardoor aerodynamischer en gespierder vormgegeven. Het concept biedt extra interieurruimte, meer stabiliteit en beter zicht op de weg.

De I-PACE Concept heeft qua vormgeving veel gemeen met de superauto C-X75 met middenmotor: de ver naar voren geplaatste cabine, de bolling van de voorspatborden, de gespierde taillelijn aan de achterzijde en de grote wielen. Desondanks neemt de I-PACE Concept niet meer plaats in dan een conventionele middenklasse-SUV. Dankzij de lange wielbasis van 2.990 mm is het interieur ruim: de ruimte voor de achterpassagiers is nagenoeg even groot als die in fullsize SUV’s en topklasse-sedans.

Zijaanzicht Jaguar I-PACE

Met zijn gestroomlijnde vorm, grote wielen en gespierde taillelijn is de I-PACE Concept een elektrische auto van de nieuwe generatie. Dit model combineert de traditionele kenmerken van Jaguar met een nieuwe dynamische, krachtige en innovatieve stijl, die verwijst naar de moderne elektrische aandrijflijn.

De lage motorkap loopt vloeiend over in de schuine, gebogen voorruit. In combinatie met de vormen van de zijruiten oogt de I-PACE Concept als een supersportauto. De coupé-achtige daklijn komt laag over bij de grote, uitgebouwde wielkasten. Dat geeft de carrosserie extra dynamiek, die nog versterkt wordt door de naar binnen lopende taillelijn. De extra gespierde looks benadrukken het sportieve karakter van de I-PACE Concept.  

Forse 23-inch Nighthawk-wielen met banden in de maat 265/35 R23 accentueren dat beeld alleen maar nog meer. De wielen zijn gespoten in de kleur Technical Grey met Gloss Black details en een gepolijste afwerking. 

De hechte samenwerking tussen de design- en aerodynamicateams leidde niet alleen tot een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 – uitzonderlijk laag voor een auto in dit segment – maar ook tot technologische details als verzonken deurgrepen die alleen naar buiten komen als dat nodig is. De fraai gestroomlijnde dorpels geleiden de luchtstroom efficiënt langs de wielen.

Vooraanzicht Jaguar I-PACE

De Jaguar I-PACE Concept straalt kracht uit met zijn lage motorkap en brede, ronde wielkasten – de elegantie van een sportauto gemixt met de stoere uitstraling van een SUV. Een brede grille met glanzend zwart honingraatpatroon is niet alleen een Jaguar-kenmerk, maar zorgt ook voor optimale aerodynamica. De luchthapper op de motorkap is geïnspireerd op die van de C-X75 en draagt ook bij aan de lage luchtweerstand. De ranke led-koplampen met Jaguars kenmerkende dagrijverlichting in dubbele J-vorm completeren de scherpe lijnen van de I-PACE.

Achteraanzicht Jaguar I-PACE

Ook aan de achterzijde versterken de lijnen de dynamiek van de I-PACE. De slanke achterspoiler van composietmateriaal accentueert de efficiency en het sportieve karakter, en beperkt lift op hogere snelheden zonder de luchtweerstand te verhogen.

De vlakke achterruit is zeer gestroomlijnd en voorzien van een coating die een achterwisser overbodig maakt. Het hoekige aanzicht schuin van achter straalt kracht en efficiency uit.

Fraaie vormgeving en functionaliteit gaan uitstekend samen. De opvallende styling van de achterkant accentueert de korte overhang en de grote wielen en zorgt ook voor een betere luchtstroming bij hoge snelheid.

De ventilatieopeningen aan de achterzijde zijn stilistische vervangers van de uitlaten. Deze openingen verminderen turbulentie als gevolg van de wielkasten. Ook de diffuser achter draagt bij aan de optimale aerodynamica en wekt de indruk dat de auto nóg lager bij de grond staat.  

De led-achterlichten lijken met hun ronde vormen op die van andere Jaguars, maar zijn strak omkaderd voor een scherpe, technische look. Een breed, hoog geplaatst derde led-remlicht is in de vorm van de achterspoiler geïntegreerd en alleen zichtbaar tijdens remmen.

Interieur Jaguar I-PACE

De vijfpersoons I-PACE Concept is ook illustratief voor Jaguars toekomstvisie op interieurdesign. Het toont een mix van vooruitstrevende technologie en gebruik van traditionele materialen. Ook demonstreert de I-PACE Concept hoeveel interieurruimte mogelijk is met een elektrische aandrijflijn en een ‘cab-forward’-design.


 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie