EIZO Corporation viert gouden jubileum

EIZO Corporation viert gouden jubileum

Redactie Baaz

Op 1 april van dit jaar, en dat is géén grap, bestond EIZO Corporation exact vijftig jaar. Een gouden jubileum om bij stil te staan. We maken een wandeling terug in de tijd en staan stil bij het hier en nu.

EIZO, wat in het Japans 'beeld' betekent, is een bedrijf in visuele technologie. EIZO ontwikkelt monitoroplossingen voor het hogere segment. Het begon vijftig jaar geleden allemaal als een zogenaamde OEM (original equipment manufacturer) van zwart-wit-televisies op het platteland van Japan. In de jaren tachtig begon EIZO met het ontwikkelen en produceren van monitoren voor zakelijke klanten. Hierna heeft het bedrijf haar productportfolio uitgebreid naar specialistische markten. De beeldoplossingen die EIZO biedt zijn beschikbaar in meer dan tachtig landen en worden op grote schaal gebruikt in de gezondheidszorg, bijvoorbeeld in operatiekamers en radiologische verslagruimtes, in de fotografie en postproductiestudio's, door luchtverkeersleidingen en in handelsruimten en meldkamers.

Bedrijfscultuur

Gedurende het grootste deel van haar lange geschiedenis heeft EIZO het onderzoek en de ontwikkeling, de productie en de kwaliteitscontrole zelf intern uitgevoerd. Toen bleek dat bestaande onderdelen niet voldeden, begon EIZO met het ontwerpen van eigen semiconductors. Ook nam EIZO de ontwikkeling van software als aanvulling op de hardware in eigen hand. Op die wijze behaalde EIZO niet alleen toegevoegde waarde maar ook een duidelijk concurrentievoordeel in het volledige proces. Dankzij deze bedrijfscultuur van zelfvoorziening kan EIZO zich onderscheiden ten opzichte van de concurrentie door volledige oplossingen aan te bieden en tegelijk
hoge kwaliteit en betrouwbaarheid te garanderen. 

EIZO Corporation viert gouden jubileum
'EIZO is van een kleine fabrikant uitgegroeid tot een gerenommeerde beeldspecialist door de beste monitoroplossingen ter wereld te ontwikkelen, te produceren en te verkopen,' aldus Yoshitaka Jitsumori, president en CEO van EIZO (foto). 'In de komende jaren zullen we onze beeldexpertise verder uitbreiden om aan de verwachtingen van onze klanten te blijven voldoen en een welvarende toekomst te realiseren met de waarde van beelden, zoals alleen EIZO dat kan.'

De geschiedenis

De geschiedenis van EIZO begon in 1967. Nanao Electric Co., Ltd. werd opgericht in Nanao, Ishikawa, en begon het volgende jaar als onderaannemer met het produceren van een 14-inch zwartwittelevisie. Door deze zwartwittelevisie te produceren, ontwikkelde het bedrijf een gedegen techniek voor kwaliteitscontrole en massaproductie. Hiermee was de basis gelegd voor productie van hoge kwaliteit. In 1978 begon EIZO met OEM-productie (original equipment manufacturer) voor het razendpopulaire arcadespel Space Invaders. Dit spel was oorspronkelijk in zwartwit.

Wist je dat EIZO de kleuren heeft toegevoegd? Hiermee liet EIZO haar capaciteiten voor ontwikkeling zien, die ze met televisies en andere producten had opgebouwd. In 1981 bouwde EIZO een fabriek in Hakusan, Ishikawa, waar de EIZO Corporation vandaag de dag gevestigd is. In diezelfde periode begon de pc in algemeen gebruik te komen. In 1981 begon EIZO met de OEM-productie van computermonitoren, maar ondertussen groeide de wens om ze uit te gaan brengen onder eigen merknaam. Uiteindelijk is dit in 1985 gerealiseerd met een 12-inch CRTmonitor, de EIZO 7030.

De eerste markt

De eerste markt waarop EIZO de CRT-monitoren van het EIZO-merk uitbracht was de Europese markt. Waarom Europa? Omdat hier veel waarde wordt gehecht aan goede kwaliteit! Vanaf dat moment was EIZO vastberaden om uitstekende beeldvormingsproducten te leveren, op basis van de door EIZO ontwikkelde beeldtechnologie. In 1984, nog voordat EIZO haar eigen merk had opgezet, ging het bedrijf op zoek naar distributeurs in Europa die EIZO-producten zouden willen verkopen. 

De belangrijkste overweging was of ze het idee van 'een goed product voor een redelijke prijs' konden omarmen. Als eerste tekende EIZO contracten met distributeurs in Duitsland, Zwitserland, Denemarken en Nederland. Hierna werd het verkoopnetwerk uitgebreid naar Oostenrijk, Zweden en Griekenland. Een deel van deze distributeurs vormt de basis van de huidige bedrijvengroep en verkoopt nog altijd EIZO-producten. In 1985 breidde EIZO uit naar de Verenigde Staten, door een kantoor te openen in Californië. Het was moeilijk om in zo'n groot land de balans te bewaren tussen kwaliteit en prijs.

Dat maakte de verkoop een ware uitdaging. Het verkopen van grafische kaarten bij monitoren, waarmee beelden met hoge resolutie konden worden weergegeven, bleek een succesvolle strategie. Zo werd de verkoop geleidelijk beter.

EIZO United

De EIZO-groep bestaat op dit moment uit zeven bedrijven in Japan en tien bedrijven daarbuiten. Eén keer per jaar komen vertegenwoordigers van alle bedrijven in de EIZO-groep en de verkoopdistributeurs samen in het EIZO-hoofdkantoor in Japan voor een evenement genaamd 'EIZO United'. Hier kunnen ze hun kennis van EIZO verdiepen door de nieuwste producten die worden ontwikkeld te zien en persoonlijk ervaringen uit te wisselen. In 2017 waren 86 mensen uit 29 landen aanwezig.

Volg EIZO op de voet

Ben jij benieuwd naar de complete geschiedenis van EIZO en alle leuke weetjes over EIZO? Ter ere van het 50-jarig jubileum deelt EIZO sinds woensdag 4 april van dit jaar iedere week nieuwe content op social media. Vijftig weken lang; elke woensdag een aflevering of een weetje. Zo ontstaat een complete tijdlijn van 50 jaar EIZO. Natuurlijk plaatst EIZO hier ook nieuws over haar nieuwe producten én acties. Mis niets en blijf EIZO op de voet volgen.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie