Een volledig circulaire textielindustrie? Ja, natuurlijk!

Een volledig circulaire textielindustrie? Ja, natuurlijk!

MVO
Redactie Baaz

Clothes the Circle, een netwerk bestaande uit verschillende partijen uit de textielindustrie en MVO Nederland, heeft de handschoen opgepakt: voor 2025 een volledig circulaire textielindustrie, zo luidt de ambitie. Hoe dat gaat lukken? Michiel van Yperen van MVO Nederland en ondernemer Pals Brust leggen het haarfijn uit.

Michiel van Yperen - MVO Nederland

'Clothes the Circle': Begin 2017 startte het netwerk met een rondetafelgesprek over circulair textiel, opgezet door Michiel van Yperen, sector en transitiemanager bij MVO Nederland. 'Een van de redenen van dat gesprek was om de tussenstand op te nemen van het circulaire businessmodel dat we zijn gestart naar aanleiding van de Rana Plaza-ramp, april 2013 in Bangladesh (bij het instorten van de textielfabriek kwamen meer dan 1.000 mensen om het leven en vielen er ruim 2.000 gewonden, red.)', vertelt Michiel. 

'Onderwerp was ook het anders inrichten van de keten in plaats van alleen maar 'pleisters plakken' in de vorm van audits en verbetermaatregelen. Dat is ook nodig, maar je verandert er op de lange termijn niet zo veel mee.'

MVO Nederland is al geruime tijd bezig met het circulaire textielmodel, met name in de B2B-markt, de bedrijfskleding. Die transitie zet nu daadwerkelijk door. 'Op het vlak van B2B zijn we druk bezig met de marktvergroting, het aanbieden van nieuwe klanten voor de kledingproducenten. De grote uitdaging is nu: hoe krijgen we de consumentenmode mee in de keten? Hoe zorgen we ervoor dat de H&M's en C&A's van deze wereld nog meer aan de slag gaan met het circulaire model?'

'Voor dat rondetafelgesprek heb ik onder meer Pals Brust uitgenodigd, die destijds een half jaar bij C&A vertrokken was. Samen met hem, de textielondernemer Han Hamers die een fabriek in Bangladesh heeft en enkele andere stakeholders en vernieuwers zijn we gaan brainstormen over hoe we ook de consumentenmarkt circulair kunnen krijgen', memoreert de senior projectmanager. 

'Met andere producenten en innovators hadden we eerder al de ambitie opgesteld om voor 2025 een circulaire textielketen te hebben. Een behoorlijke ambitie die we kunnen halen. We gaan de goede kant op, met bedrijfskleding is het al aardig gelukt.'

Twee knoppen

Wil je de modebusiness meekrijgen, dan moet je volgens Michiel op twee knoppen drukken. 'Je moet volumes kunnen draaien, veel dus. Daarnaast moet je het goedkoop kunnen aanbieden.' Kortom: volume en prijs. 'Een praktische ambitie die daaruit is ontstaan is: kunnen wij circulaire garens aanbieden die minstens zo goed zijn als nieuwe garens, maar toch een aantal procent goedkoper? Is het antwoord 'ja', dan denk ik dat we een kanteling in de textielindustrie kunnen bewerkstelligen.'

Maar hoe zit het dan met de consument? Die moet de circulair geproduceerde mode wel willen kopen. 'Zeker. Maar we kunnen niet wachten op de consument. Ik geloof dat de industrie heel goed de verantwoordelijkheid kan nemen en dat gebeurt ook meer en meer. En juist op de producent hebben we als MVO Nederland meer invloed dan op de grillige consument', aldus Michiel.

Pals Brust - ondernemer

Ondernemer Pals Brust zag dat veel initiatieven die zich richten op een circulaire textielindustrie vaak deelinitiatieven zijn die slechts impact hebben op een deel van de supply chain. 'Dat moet anders, je moet samenwerken met stakeholders. Afspraken maken. Anders realiseer je het niet', vertelt Pals.

'Leg verbindingen, bouw een keten en je komt gezamenlijk tot oplossingen. De impact van sommige mooie initiatieven binnen de supply chain is vaak nog te gering. Dat komt omdat er soms erg hoge prijzen moeten worden gevraagd voor het eindproduct. Wij willen iets realiseren dat het impact heeft op de mainstream markt..'

De ambitie van het Clothes the Circle netwerk is kort samengevat op de lange termijn een volledig circulaire textielindustrie. En met die industrie een zo groot mogelijke vuist maken zodat de consument daadwerkelijk circulaire mode aanschaft. 'Dat klopt. De grootste drive voor de  mainstreammarkt komt voort uit mijn C&A-achtergrond. De ontwikkeling van het aanbod van kleding gemaakt van biokatoen voor C&A was voor mij een prachtig voorbeeld van hoe je de zaken goed kunt aanpakken. Het uitgangspunt was dat het biokatoen min of meer dezelfde prijs moest hebben als conventioneel katoen. Daarnaast moest ook de kwaliteit hetzelfde zijn. Een product kan nog zo duurzaam zijn, maar als de look and feel niet goed zijn - zeker in de mode - kopen mensen het simpelweg niet. Niemand zal tegen je zeggen: 'ik zie er niet uit, maar ik draag wel een fantastisch duurzaam product.' Zo werkt het niet.'

Katoenafval

Sinds het succes van C&A en ook H&M met biokatoen weet de consument dat er wat gaande is. Het kan: duurzaam voor hetzelfde geld en dito kwaliteit. 'We zijn goed op weg. Met mijn eigen bedrijf - UPSET Textiles, eveneens onderdeel van het Clothes the Circle netwerk - hebben we in samenwerking met een Amerikaanse partner een techniek ontwikkeld die ervoor zorg draagt dat katoenafval voor honderd procent kan worden gerecycled tot garens. Samen met partners in India gaan we de garens verwerken tot mooie textielproducten. Ook andere textielbedrijven kunnen gebruik maken van de honderd procent gerecyclede garens, mits ze werken volgens goede MVO-standaarden. Zo kunnen we met elkaar een verschil maken in de sector.'

Tot slot wijst de ondernemer op nog een andere pijler waarop het netwerk rust. 'Dat is transparantie. Want hoe transparanter wij zijn, hoe eenvoudiger we een intrinsieke motivatie van een fabrikant kunnen triggeren om circulair en sociaal te gaan produceren. Dat betekent wel dat je goed naar buiten toe moet communiceren waarom een bepaald product duurzaam is. Voorlichting is dan belangrijk. Wanneer de consument ook voor de transparantie kiest, kunnen producenten niet meer achterblijven. Dan willen en moeten ze eveneens circulair gaan produceren.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie