Duurzaam concurrentievoordeel voor MKB-bedrijven

MKB
Jordi Smit
Het aantal midden- en kleinbedrijven in Nederland groeit jaarlijks aanzienlijk. Alleen al de afgelopen tien jaar opende 335.000 MKB-bedrijven hun deuren in ons land. In een markt waar zware concurrentie de standaard is, kent strategische marketing een onmisbare rol. Bijkomend voordeel: een waterdicht marketingplan kan zorgen voor een duurzaam concurrentievoordeel. Een positie die elke Nederlandse MKB’er wel zou willen bezitten.

Online en offline marketing

De wereld van marketing is er één die niet over een nacht ijs gaat. Voordat je als bedrijf een beslissing neemt welke middelen je inzet, en je vooral de zeer belangrijke ‘waarom?’-vraag beantwoordt, zal je moeten nadenken over de juiste balans binnen je marketing. Een marketingbureau kan daarbij te hulp schieten. Hierbij is het van belang dat je zowel online als offline marketing combineert. Waarom? Omdat je doelgroep op deze wijze gevarieerd kennismaakt met de boodschap die jij wilt verkondigen. Het biedt een groot, duurzaam concurrentievoordeel voor jouw organisatie, omdat je langdurig in het hoofd van huidige en potentiële klanten blijft hangen.

Merkstrategie

Het risico voor veel MKB-bedrijven is dat zij maar al te graag aan de slag willen, maar te weinig middelen besteden aan een strategie. Want als je voor wilt lopen op je concurrentie, zal je een sterk merk moeten creëren door een doordachte merkstrategie neer te zetten. Voor het opstellen van deze strategie kijk je naar de eigen organisatie, je doelgroep en jouw concurrentie. Vervolgens kies je een strategie waarbij elke component zo goed mogelijk wordt bediend.

Bereik

Eenmaal de strategie bepaald, kan je als ondernemer eindelijk naar buiten treden. Maar dan begint het pas. Waar jij kan denken dat je het gouden ei in handen hebt, heb je in werkelijkheid te maken met een product dat nog niet bij de consument bekend is. Je moet de doelgroep dan ook zien te bereiken, waardoor ze kennis maken met wat jij te bieden hebt.

Marketingmodel

Een marketingmodel dat je daarbij helpt, is die van de vier B’s. Allereerst dien je je doelgroep te bereiken. Hoe je dat doet? Communicatie is herhaling, dus hoe vaker jij je doelgroep confronteert met je product of dienst, des te beter blijft je merk hangen in het hoofd van de doelgroep. Vervolgens dien je deze te boeien. De doelgroep gaat geen interesse tonen als ze zich niet betrokken voelen. De fase die daarna komt, is het bedienen van de doelgroep. Deze is op dit moment klant van jou, dus kan je ze maar beter tevreden houden voordat de concurrent ermee vandoor gaat. Mocht de klant tevreden zijn met het complete plaatje, dan kun je ze binden: het ideaalplaatje voor de ondernemer.

Duurzaam concurrentievoordeel

Een slimme marketingstrategie zorgt er dus voor dat je jouw doelgroep niet alleen bereikt, maar bovendien bindt aan je bedrijf. Het levert een duurzaam concurrentievoordeel op voor je bedrijf, want bij klanttevredenheid stappen zij niet zo snel meer over naar een ander. Het kost in het begin wat tijd en energie, maar het betaalt zich later veelvoudig terug.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi