DOG FOOD FOR THOUGHT Miljoenen hondenbaasjes weten niet wat ze hun viervoeter voorschotelen
Dierendag

DOG FOOD FOR THOUGHT Miljoenen hondenbaasjes weten niet wat ze hun viervoeter voorschotelen

Redactie Baaz

Wat schaft de pot voor onze trouwe viervoeter? Miljoenen baasjes in Europa hebben geen idee, zo blijkt uit onderzoek van het verse-hondenvoermerk Butternut Box voor Dierendag. In hun survey onder 2000 hondenbaasjes geeft bijna de helft van de ondervraagden aan niet te weten wat de hond nou eigenlijk in zijn voerbak vindt. 48% van de hondeneigenaren kan maar drie ingrediënten uit het maaltje van hun hond benoemen. Terwijl een derde van de baasjes zich zorgen maakt over het dieet van hun huisdier.

Op het moment houden we in Europa zo’n 104 miljoen honden als huisdier*. En wat al die honden te eten krijgen, blijkt voor de meeste baasjes vooral een financiële overweging. Zo’n 45% van de ondervraagde hondeneigenaren vindt prijs de belangrijkste factor als het gaat om welk voer ze kiezen. Hondenbaasjes mogen dan op de kleintjes letten, toch wordt er in Europa jaarlijks 29,1 miljard uitgegeven aan dierenverzorging*. En dat bedrag loopt op. De afgelopen jaren groeide de industrie voor dierenvoer met 5.1%*. 

Geen idee wat de hond schaft

Onze huisdieren zijn een volwaardig onderdeel van de familie en dat komt met de nodige zorgen, zo blijkt uit het onderzoek van Butternut Box. 36% van de hondeneigenaren maakt zich zorgen over hoe gezond het dieet van hun huisdier daadwerkelijk is en bijna een kwart van de ondervraagden geeft aan de etiketten van hondenvoer niet te begrijpen. Zo’n 41% van de baasjes heeft moeite om gezond hondenvoer voor hun ‘Fikkie’ te vinden, waarbij 44% van de ondervraagden in de war raakt van de tegenstrijdige gezondheidsadviezen over het eten van hun hond. 

De verborgen toevoegingen in hondenvoer

‘Uit onderzoek blijkt dat veel baasjes niet goed weten wat en hoeveel ze hun huisdier moeten geven. Er zou veel meer transparantie en informatie moeten zijn op dit gebied’, legt Butternut Box’s in-house dierenarts Ciara Clarke (BSc Hons, BVSc MRCVS) uit. ‘Weinig mensen weten hoeveel verborgen toevoegingen er in hondenvoer zitten, denk aan: gedehydreerde of gepasteuriseerde dierlijke bijproducten, kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen en conserveermiddelen. Veel fabrikanten doen er ook alles aan om deze ingrediënten niet te hoeven vermelden op de verpakking van het voer. Dus je kan beter voorzichtig zijn als je vage verwijzingen in de ingrediëntenlijst tegenkomt. Bij Butternut Box, moedigen we hondenbezitters aan om altijd het etiket te lezen als ze hondenvoer kiezen. En ik doe dat ook met mijn cliënten in praktijk.’

Het gaat volgens Clarke niet alleen om wélke ingrediënten er in het voer zitten, maar ook hóe die ingrediënten bereid zijn. ‘Droge brokken worden gemaakt via een proces dat extrusie heet. Rauwe ingrediënten worden onder extreem hoge druk en extreme temperaturen verhit, waardoor er een kans is dat een deel van de voedingsstoffen verloren gaat.’

Weet wat je hond eet

Butternut Box wil dat elk baasje weet wat de hond eet. Het Britse merk gelooft dat honden het beste verdienen. Daarom maken ze verse maaltijden van hoge kwaliteit ingrediënten zonder conserveermiddelen, geur-, kleur- of smaakstoffen. De maaltijden worden langzaam gegaard en direct ingevroren om de versheid te behouden. Daarna worden ze in perfecte porties thuisbezorgd, precies wanneer het het beste uitkomt.

De grenzen over

Vanaf deze week, met Dierendag, zet Butternut Box ook zijn pootafdruk op de volledige Belgische markt. Na de Nederlandse launch in 2021 breidt het merk verder uit met de missie om geluk en gezondheid te bezorgen bij honden en baasjes over de hele wereld. Butternut Box haalde met die missie in september 2023 nog 327 miljoen euro aan investeringen op voor internationale expansie. 

Butternut Box levert vanaf nu hoogwaardige, voedzame en verse maaltijden aan hondenliefhebbers in heel Engeland, Ierland, Nederland, Polen en België.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie