Dit zijn de 11 vreselijkste kantoorclichés van 2018

Ruben den Boer
De neuzen dezelfde kant op krijgen, even sparren, ergens een klap op geven en scrummen. Als je op een kantoor werkt is de kans groot dat je deze termen wel eens langs hebt horen komen. De kans is bijna nog groter dat dit soort vage taal je ondertussen de neus uitkomt.

AD-redacteur Richard Engelfriet werd in ieder geval wel helemaal gek van al die kantoorclichés. Daarom besloot hij een wedstrijd uit te schrijven om het grootste cliché van het jaar te vinden. Stemmen kan nog tot en met woensdag 19 december bij het AD.

Genomineerde kantoorclichés

11 kantoorclichés haalden de shortlist. De lege hulzen waar je op kunt stemmen zijn als volgt:

1. Vanuit je ‘purpose’ werken

Simon Sinek is enorm succesvol geworden met zijn verhaal over de ‘Golden Circles’. Volgens hem moet elk bedrijf vanuit het ‘waarom’, vanuit hun ‘purpose’, werken. Dan pas komt alles goed.

2. Chief Storytelling Officer

We worden al een paar jaar doodgegooid met Storytelling, maar sinds 2018 hebben we zelfs ‘Chief Storytelling Officers’ rondlopen. Vooral de grote jongens zoals IBM en Microsoft pronken er maar al te graag mee.

3. Op gelijke vlieghoogte komen

Alle neuzen dezelfde kant op krijgen is zoooo 2017, vanaf 2018 komen we allemaal op gelijke vlieghoogte. De vraag is hoe we hiervoor ooit iets gedaan hebben gekregen op het kantoor.

4. Eigenaarschap tonen

Heerlijk lelijk vertaald uit het Engels: in Nederland doen we niet aan ‘ownership’; wij tonen liever eigenaarschap. Wat het precies inhoudt… zeg jij het maar. Maar zolang je eigenaarschap toont kan het eigenlijk niet meer fout gaan.

5. Customer Journey

Een beetje in lijn met storytelling, is ook de Customer Journey enorm populair geworden afgelopen jaar. Het maakt al lang niet meer uit hoeveel klanten je hebt, het maakt uit hoe die klanten hun ‘journey’ beleven.

6. Duurzame inzetbaarheid

Misschien nog wel een van de minst nutteloze kantoorclichés uit het afgelopen jaar: duurzame inzetbaarheid. Je wilt je medewerkers niet langer doodwerken in een zo goedkoop mogelijk kantoor, maar je wilt ze verzorgen als je eigen kinderen.

7. Vitaliteit

Als je als organisatie al duurzame inzetbaarheid hebt behaalt, kun je nog een ‘level up’ gaan door te streven naar vitaliteit. Wat het verschil is? Geen idee. Plantje hier, ergonomisch stoeltje daar, en je kunt weer even vooruit.

8. Liquid Leadership

Liquid Leadership betekent niet dat je verantwoordelijk bent voor de drankjes op de Vrijdagmiddagborrel. In plaats daarvan staat Liquid Leadership voor het principe dat iedereen een leider kan zijn, maar niemand het echt is. Denk daar maar eens over na.

9. Je rol pakken

Als iedereen z’n rol zou pakken, zou het allemaal een stuk makkelijker zijn. Praktisch gezien betekent het dat je gewoon doet wat er van je gevraagd wordt. Niet lullen maar vullen, en zeker je liquid leader niet tegenspreken.

10. Transitie

Net zoals de populaire kantoorclichés regelmatig rouleren, zijn ondernemingen ook continu in transitie. Ben jij nog niet in transitie? Dan sta je stil, en dat is toch wel het laatste wat je wilt anno 2018.

LEES OOK: Dit zijn de 10 slechtste slogans van het jaar 2018

11. Gamechanger

Het laatste kantoorcliché van 2018 in de ‘Gamechanger’. Nu horen we je denken: ‘dat woord bestaat toch al jaren?’ en dan zou je gelijk hebben. Maar zij hebben het hier over de gamechanger als functie. Want als de game niet gechanget wordt, dan ben je niet langer in transitie en dan sta je stil en dan…. je begrijpt het wel.

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben