Deelfietsmarkt groeit binnen vier jaar naar 8 miljard euro

Deelfietsmarkt groeit binnen vier jaar naar 8 miljard euro

Redactie Baaz

Steeds meer mensen zien in de deelfiets een snelle en betaalbare vorm van transport om (een deel van) hun reis mee af te leggen.

Uit een recent onderzoek van Roland Berger blijkt dat de wereldwijde markt jaarlijks met 20 procent groeit en in 2021 een omvang van mogelijk 8 miljard euro heeft. Momenteel woedt er een hevige concurrentiestrijd: volgend op de explosieve groei van het aantal deelfietsen in China, zien Europese aanbieders sinds vorig jaar grote Aziatische concurrenten hun thuismarkten betreden.

'Deelfietsen vormen een goedkoop en duurzaam transportmiddel om korte afstanden in de stad mee af te leggen. Het is daarom niet verrassend dat deze trend met name in de dichtstbevolkte metropoolregio’s aanslaat', zegt Casper Veenman, expert bij Roland Berger. Met respectievelijk 2,3 miljoen, 1,7 miljoen en 900.000 deelfietsen, lopen Beijing, Shanghai en Shenzhen aan kop. Europese hoofdsteden zoals Londen (18.000), Parijs (15.000) en Berlijn (14.000) volgen met gepaste afstand.

Onstuimige groei

De onstuimige groei van deelfietsen is gekoppeld aan de grote vraag van consumenten naar betaalbare transportmiddelen, en de enorme investeringen die de afgelopen jaren in deze markt gedaan zijn. Bedrijven hebben recent 3 miljard dollar aan durfkapitaal opgehaald om de verdere expansie binnen China en daarbuiten te bewerkstelligen. 

Met name de Aziatische marktleiders, die - in tegenstelling tot hun Europese evenknieën - de zogeheten ‘free-floating‘ platforms exploiteren, hebben sinds vorig jaar voet aan de grond weten te krijgen in Europa. Met dergelijke platforms kunnen fietsen op willekeurige plekken in de stad in- en uitgecheckt worden. Dit zet Europese aanbieders verder onder druk.

Minder aanbieders, meer kwaliteit

'We zien nu de eerste aanbieders verdwijnen vanwege financiële moeilijkheden, wat een indicatie geeft van hoe gespannen de markt is', zegt Veenman. Hij verwacht een verdere consolidatieslag in de komende jaren, waarbij per gebied een handvol aanbieders overblijven die zich op kwaliteit weten te onderscheiden.

De onderzoekers van Roland Berger voorspellen dat free-floating systemen een groter marktaandeel zullen veroveren. Binnen deze systemen zijn er geen vaste fietsstallingen en -sloten vereist, terwijl gebruikers via een simpele app toegang tot iedere fiets in de buurt hebben. Tegelijkertijd rusten een groeiend aantal aanbieders hun fietsen uit met GPS om diefstal en vandalisme tegen te gaan.

Belangrijke rol in de toekomstige mobiliteitsmix

De deelfietsmarkt profiteert van zowel het toenemende milieubewustzijn onder consumenten als de opkomst van de deeleconomie. Mensen hechten minder waarde aan het bezit van een auto, scooter of fiets, en kiezen liever voor de deelfiets in combinatie met andere transportvormen. Hierdoor neemt de deelfiets een belangrijke plaats in binnen een nieuw ecosysteem dat talrijke mobiliteitsdiensten omvat. Consumenten kunnen de trein nemen voor het overgrote deel van hun reis, om vervolgens de laatste kilometers op een deelfiets te stappen en daarmee de files in de binnenstad te omzeilen. Idealiter zijn alle onderdelen van een dergelijke reis binnen één app te boeken.

'Om te kunnen overleven moeten aanbieders een dicht fietsnetwerk en toegankelijke platforms bieden. Klanten dienen via hun smartphone alle facetten van hun reis te controleren, ongeacht de dienst die ze boeken', geeft Veenman aan. 'Met name de aansluiting op andere transportvormen zal daarbij belangrijker dan ooit zijn.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie