De weg naar diversiteit binnen tech-bedrijven

De weg naar diversiteit binnen tech-bedrijven

Redactie Baaz
Het is een veelbesproken onderwerp: diversiteit op de werkvloer. Veel grote bedrijven hebben de afgelopen jaren een inhaalslag gemaakt en presenteren zogenaamde ‘diversiteitsrapporten’, maar de tech-sector doet nog steeds onder. Hoe komt dat en hoe veranderen we het?

Diversiteit binnen de tech-sector

Het probleem doet zich met name voor bij de kleinere tech-bedrijven en startups. Het zijn toch vaak de blanke, hoogopgeleide mannen die je aan het roer ziet staan bij dit soort bedrijven. Iets wat te wijten is aan de machocultuur die heerst in de Westerse wereld. Toch zijn deze bedrijven zich absoluut bewust van het feit dat diversiteit niet om politieke correctheid gaat, maar dat het een zeer positief effect heeft op de bedrijfscultuur en daarmee op het succes van het bedrijf. Maar er zijn een paar vastgeroeste drempels te ontdekken op de weg naar meer diversiteit.

Rapport 

Onlangs publiceerde de organisatie Initiative for a Competitive Inner City een rapport waaruit drie duidelijke drempels naar voren kwamen die bedrijven tegenhouden om meer divers te worden: werving, selectie en de bedrijfscultuur.

Werving

De eerste drempel is de werving van nieuwe werknemers. Het komt vaak voor dat kleine tech-bedrijven een actief wervingsprogramma achterwege laten. Hierdoor hebben vrouwen en etnische minderheden automatisch een verminderde kans om in aanraking te komen met een soortgelijk bedrijf. Ook heerst er bij vrouwen het gevoel dat ze vaak niet in het plaatje van het door mannen gedomineerde wereldje passen.

Selectie

Als het aankomt op het selecteren van een geschikte kandidaat komt het veelvuldig voor dat er gekozen wordt voor een kandidaat die sterke overeenkomsten heeft met de ondernemers die het bedrijf al kent. Mensen kiezen vaak voor personen waarin ze zichzelf herkennen. Dit heeft ook een negatieve invloed op de diversiteit.

Bedrijfscultuur

De macho en competitieve sfeer die je vaak ziet binnen tech-bedrijven is vooral de fout van de media die dit verkeerde beeld schetsen. Dit heeft ertoe geleid dat vrouwen zich absoluut niet aangetrokken voelen tot deze bedrijfscultuur, terwijl dit in de praktijk misschien totaal verschillend is.

Door op deze punten te veranderen is meer diversiteit op de werkvloer binnen handbereik. Alle veranderingen zijn lastig, maar je moet ergens mee beginnen. De organisatie hoopt dan ook dat tech-bedrijven door het rapport in kunnen zien dat er een verandering mogelijk is door het tackelen van deze barrières.

 

Lees ook: Bussemaker lanceert website voor topfuncties voor vrouwen 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie