De voordelen van het inschakelen van een incassobureau

Redactie Baaz
Elke ondernemer kent het wel; de klant die ondanks het sturen van brieven en aanmaningen de rekening maar niet voldoet. Je ligt er wakker van en vreest voor de relatie met de klant als je nogmaals een aanmaning stuurt. In dergelijke gevallen is het goed een incassobureau in te schakelen. Zij zullen namens jou proberen het geld te innen én de relatie met de klant proberen te behouden.

Wettelijke status

Incassobureaus helpen je bij het incassotraject al hebben ze vanwege het ontbreken van een wettelijke status geen juridische bevoegdheid. Daarom doen de meeste incassobureaus een beroep op een deurwaarder, die wél juridische status heeft. In eerste instantie zal het bureau zelf alles uit de kast halen om het geld alsnog binnen te halen. Ook zij sturen brieven en gebruiken eigenlijk alle manieren van moderne communicatie die er zijn om de klant te wijzen op de openstaande post. Lukt het niet om op deze wijze het geld te incasseren, dan komt de deurwaarder in beeld. De deurwaarder kan eventueel beslag op geld en goederen van de klant leggen om zo alsnog het geld te ontvangen waar je recht op hebt. 

Afbetalingsregeling

Zoals gesteld is de reden dat ondernemers vaak twijfelen of ze al dan niet een incassobureau inschakelen is de relatie met de kant. Vergeet echter niet dat jij als ondernemer regisseur bent en blijft en kunt aangeven tot hoever je wilt dat een incassobureau gaat en tot hoever ze de druk op de klant op mogen voeren.

Doorgaans schrikken klanten van een brief van een incassobureau en maken ze de openstaande post meteen over. In andere gevallen kan het incassobureau als bemiddelende partij tussen de ondernemer en de debiteur optreden om zo een afbetalingsregeling te treffen. Mocht dat niet werken, dan kun je nog altijd een gerechtelijke procedure starten. “Wij kunnen uw vonnis betekenen en incasseren. Zo kunt u de nodige dwangmaatregelen nemen om de uitspraak van een rechter ten uitvoer te leggen.”, aldus Jurgen Zuurman van De Voordeligste Deurwaarder.

Doorgaans zijn de emoties bij de ondernemer simpelweg veel te groot en staat die niet langer open voor de argumenten die de klant opvoert voor het niet betalen van de nota. Een betalingsregeling is echter altijd beter dan helemaal niets ontvangen. Bovendien is het incassobureau in staat zonder emotie met de klant te overleggen en te praten over de hoogte en de termijn van de aflossing. 

Percentage van de openstaande post

Uiteraard wil een incassobureau ook geld verdienen aan de opdracht. Dit kan op verschillende manieren. Stel je hebt zeer regelmatig opdrachten, dan kan een soort van abonnement afgesproken worden en werkt het bureau voor een vaste prijs. Ook kunnen de kosten van een incasso doorberekend worden op de schuldenaar of betaalt de ondernemer een percentage van de openstaande post aan het incassobureau. Er zijn ook incassobureaus die werken op basis van het ‘no cure, no pay’ principe. Dan hoef je als ondernemer pas te betalen als de klant dan eindelijk betaald heeft.

Voor de kleine ondernemer lijkt dit vaak de beste werkwijze. Maar: vaak geldt dit principe alleen in het voortraject, als er dus alleen nog maar brieven en aanmaningen worden verstuurd. Vaak worden wél kosten op de ondernemer verhaalt als er vervolgstappen genomen moeten worden en ben je per saldo net zoveel geld kwijt als bij een ‘gewoon’ incassobureau. In dat geval is het verstandiger om meteen voor dat reguliere incassobureau te kiezen.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie