De tien must-have oplossingen voor het mkb in 2022
Er is geen tekort aan het aanbod van softwareoplossingen voor kleine bedrijven. De markt is zelfs zo overvol dat het moeilijk kan zijn om te weten waar te beginnen.
Daarom hebben we deze lijst samengesteld met tien must-have oplossingen voor mkb’s in 2022.
Deze B2B-oplossingen zullen de komende jaren het meest waardevol zijn voor kleine bedrijven. Je bent eigenaar van een klein bedrijf. Je hebt veel aan je hoofd en het is moeilijk om alles tegelijk te regelen. Je hebt oplossingen nodig die het leven makkelijker maken, maar je hebt niet veel tijd of geld om nieuwe software te leren of iemand te betalen om het voor je te doen. Wij verzamelden de beste B2B-oplossingen van vandaag de dag en concludeerden: ze zijn betaalbaar en gebruiksvriendelijk, zodat iedereen ze kan gebruiken, zelfs iemand zonder IT-achtergrond!
Plusgrowth Marketing Automation is de totaaloplossing voor het mkb. Het heeft alles onder één dak als het gaat om online succesvol te zijn: CRM-systemen zijn de basis van elke goede datastrategie; Plusgrowth doet al het zware werk zodat jij dat niet hoeft te doen; marketingautomatisering helpt bij het maken van campagnes op basis van wat het beste werkt bij jouw publiek; tools zoals live chat helpen problemen van klanten snel en gemakkelijk op te lossen; plus er zijn integraties met tientallen andere apps als iets meer functionaliteit nodig heeft dan wat standaard wordt aangeboden (zoals betalingsverwerking). Het resultaat is een betere klantervaring terwijl je tijd en geld bespaart!
Software voor MKB e-commerce
Voor elk klein bedrijf met een online aanwezigheid is e-commerce software een must-have. Het kan je helpen jouw bedrijf te beheren, te laten groeien en online producten te verkopen. En het beste van alles? Er zijn verschillende opties beschikbaar om tegemoet te komen aan alle soorten bedrijven, van starters tot gevestigde merken. We bespreken enkele van de beste oplossingen die er zijn, onder te verdelen in twee groepen: de oplossingen voor bestaande websites en op zichzelf staande e-commerce oplossingen.
Naast de WooCommerce, Shopify, Magento en CommerceTools zijn er ook online oplossingen zoals aangeboden door verschillende hostingbedrijven. Alle oplossingen zijn uit te breiden met geautomatiseerde betaling en verzendmogelijkheden tot aan complete fulfilment oplossingen inclusief opslag van jouw producten. Daarnaast kan je ook gebruik maken van bijvoorbeeld het Nederlandse Sellable.app om de e-commerce platformen als Bol.com, en Amazon te gebruiken voor een wereldwijde afzet.
Marketingautomatisering
Marketingautomatisering is een tool die je helpt de marketingprocessen te automatiseren. Het stelt je in staat jouw klanten en leads te beheren, inhoud te creëren en te verspreiden, doelstellingen te identificeren, marketingactiviteiten te volgen en tijd te besparen.
Enkele van de functies die marketingautomatisering waardevol maken zijn:
- Lead optimalisatie helpt je om leads tijdig op te volgen, zodat ze klaar worden om te kopen. Je kan ze segmenteren in klantgroepen om op basis van de fase waar ze zich in de sales trechter bevinden. Hierdoor kan je met gerichte persoonlijke e-mails of landingspagina’s communiceren en zo beïnvloeden op basis van waar ze op dat bepaald moment in geïnteresseerd zijn. Zo verspil je minder tijd aan pogingen om mensen te interesseren voor wat je te bieden hebt terwijl er geen kans is dat het hen nu of later interesseert (wat maar al te vaak gebeurt).
- Dashboards geven je continue visueel inzicht, door deze grip kan je beter begrijpen waar je kan groeien en welke producten of diensten je beter kunt laten.
Automatische vertaling van je website en content
In de toekomst moet je je bewust zijn van de volgende trends. Automatische vertaling van je website, video’s en blog berichten is belangrijk omdat jouw online aanwezigheid ook klanten aantrekt die de Nederlandse taal niet begrijpen. Door de inzet van AI zelflerende methoden worden teksten dynamisch geschreven in de taal van de klant, alles om de klantreis zo aangenaam mogelijk te maken.
Sociale media automatisering
Contentkalenders zijn een must-have oplossing voor mkb’s in 2022. Een contentkalender is een tijdlijn met een overzicht van jouw marketingactiviteiten en evenementen, zodat je kan plannen wat er moet gebeuren en wanneer. Je kan het gebruiken om e-mailcampagnes, sociale media berichten, blog artikelen en meer te creëren. Sociale media-activiteiten kan je automatiseren. Het is een geweldig hulpmiddel voor kleine bedrijven en ondernemingen, omdat het hen helpt tijd, energie en geld te besparen. Automatisering van sociale media met Plusgrowth maakt het mogelijk voor jou om berichten van tevoren in te plannen, zodat jouw volgers altijd verse inhoud op hun feeds te zien krijgen op LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, Pinterest, TikTok en Quora, waar je doelgroep zich ook bevindt. Door het slim in te plannen, ben je in staat om dagen aan content te maken en in te plannen in slechts enkele uren.
CRM – Klanten Relatie Management
Een CRM-systeem helpt bedrijven hun klantenrelaties te beheren door hen een eenvoudige manier te bieden om informatie over klanten (zoals telefoonnummers of e-mails) te traceren en die gegevens te organiseren in verschillende soorten contacten (zoals leads of bestaande klanten). De beste CRM-systemen zijn intuïtief ontworpen zodat gebruikers elke interactie die ze met een contact hebben gemakkelijk kunnen loggen zonder eerst aantekeningen op papier te hoeven maken! Sommige mensen gebruiken liever spreadsheets omdat ze daar al vertrouwd mee zijn; dit beperkt echter hoeveel tijd ze besteden aan het werken aan projecten in plaats van aan de eigenlijke interactie met hun klanten.
Tips voor een keuze
- Vermijd het uitstel gedrag. Het is verleidelijk om je mee te laten slepen door de laatste en beste nieuwe oplossingen, maar vergeet niet het belangrijkste bij het kiezen van de juiste oplossing voor jouw bedrijf: hoe goed dit aan jouw behoeften voldoet.
- Een slimme manier om te werken is het Plusgrowth 5x4 plan. Wat wil je over vier jaar, vier kwartalen, vier maanden, vier weken, vier dagen hebben bereikt. En met elke beslissing die maakt denk in 10/10/10, vind je de beslissing over 10 uur/dagen/maanden nog steeds goed of slecht? Het geeft je duiding.
- Maak een plan, test deze door te experimenten, leer en maak stappen vooruit.
- Vraag aan klanten en collega’s naar hun ervaringen met soortgelijke producten of diensten. Wat beviel hun? Wat vonden ze niet goed? Hadden ze problemen met het product of de dienst? Waren er onverwachte voordelen of gevolgen van het gebruik (goed of slecht)? Deze inzichten kunnen je helpen bij het nemen van een weloverwogen beslissing over welke oplossingen geschikt zijn voor jouw bedrijf.
Conclusie
Zoals je uit onze lijst kunt opmaken, zijn er tal van bedrijfsoplossingen die mkb’ers kunnen helpen hun bedrijf te laten groeien. De sleutel is het vinden van de juiste oplossing voor jouw branche en budget - en als je van gedachten wilt wisselen of sparren neem dan contact op met Plusgrowth.
Info: plusgrowth.eu