De krachtpatser van Kia: de Stinger

De krachtpatser van Kia: de Stinger

Redactie Baaz

De nieuwe Kia Stinger komt ook naar Europa. De snelste, krachtigste en meest dynamische Kia ooit wordt leverbaar met drie krachtige turbomotoren, waarvan twee benzinemotoren en een diesel.

De Kia Stinger is direct herkenbaar als evolutie van de Kia GT Concept uit 2011. Het model heeft alle kenmerken van een authentieke Grand Tourer: kracht, elegantie en dynamiek. De Stinger is een snelle, wendbare en luxueuze auto met een perfecte balans tussen weggedrag en besturing. Tegelijkertijd biedt hij ruim plaats aan vijf personen inclusief bagage.

De Stinger is het resultaat van jarenlang gepassioneerd ontwikkelingswerk. In de transitie van concept- naar productiemodel koos Kia voor de naam ‘Stinger’. De naam is geïnspireerd op de Kia GT4 Stinger (die debuteerde op de NAIAS in 2014) en associeert zich met snelheid en rijsensatie: twee karaktertrekken die ook het productiemodel kenmerken.

De Stinger is ontworpen door de getalenteerde ontwerpers in Kia’s designstudio in Frankfurt, onder supervisie van Peter Schreyer, Kia Motors Chief Design Officer, en Gregory Guillaume, Chief Designer bij Kia Motors Europe. 

De ‘Coke bottle’-achtige vorm, grote spoorbreedte en de verzonken contouren langs de deuren versterken het fastback-achtige silhouet van de Stinger. Andere functionele designelementen, zoals de uitgekiende luchtopeningen in de voorschermen, de vlakke bodem en de geïntegreerde diffuser achter, dragen bij aan de aerodynamica. Vier ovale uitlaatpijpen geven het model extra allure, evenals de fraai ontworpen LED-koplampen.

Ultieme rijsensatie

De GT-kenmerken worden in het interieur benadrukt door de lage daklijn, de smalle ruiten en het hoog en breed gevormde dashboard. Het dashboard oogt strak en de middenconsole is ergonomisch ingedeeld in twee delen: het infotainmentdeel vlak onder het grote kleurentouchscreen en daaronder de bedieningselementen voor de klimaatcontrole.

De bestuurder kijkt uit op een dik, met leder afgewerkt stuurwiel en het instrumentencluster met analoge meters in combinatie met een digitaal TFT-kleurendisplay. De meters hebben een metalen rand en een felrode naald. Op het kleurendisplay worden performancedata weergegeven, zoals G-krachten, rondetijden en de motorolietemperatuur. Ook informatie van de boordcomputer, de gekozen instellingen, navigatie-instructies en diagnosegegevens zijn oproepbaar.

De ronde ventilatorroosters voor- en achterin zijn geïnspireerd op de luchtvaart en rond het gehele interieur loopt een met satijn verchroomde sierlijst. Dankzij de lange wielbasis, de vierdeurs carrosserie en de fastback-achtige daklijn profiteren passagiers zowel vóór- als achterin van veel beenruimte. Een lage zitpositie resulteert in ruim voldoende hoofdruimte, ongeacht de zitplaats. Naar wens werkt Kia de stoelen af met Nappa-lederen bekleding. Optionele luchtkussens in de rugleuning en zijstukken van de bestuurdersstoel zorgen voor optimale ondersteuning en comfort.

Drie motoren Kia Stinger leverbaar in Europa

De Kia Stinger wordt in Europa leverbaar met drie turbomotoren: een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor, een krachtige 3,3-liter twin-turbo V6-benzinemotor én een 2,2-liter viercilinder turbodiesel. Alle motoren zijn in lengterichting geplaatst, voorzien van de laatste turbotechnologie en in de eindfase van ontwikkeling. De Stinger-motoren stellen bestuurders dankzij hoge pk- en koppelwaardes in staat om te cruisen op hogere snelheden en vlot te accelereren.

De productie van de Kia Stinger start in de tweede helft van 2017. De Europese verkoop start in het vierde kwartaal. Of de Kia Stinger ook naar Nederland komt is nog niet bekend.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie