De kledingindustrie in met drie stappen

Geert van der Klugt
Ondernemen met kleding is niet afhankelijk van grafische kennis. Zoals ieder goed, staat het voorwerk voor de verkoop van jouw toekomstige kledinglijn vliegensvlug op papier.

Ieder mens komt dagelijks in aanraking met kleding. Deze confrontatie kan voor de creatieve ondernemersgeest leiden tot talloze ideeën; de realiteit is dat revolutionaire logo’s, borduursels en stiksels binnensmonds opkomen, en binnensmonds blijven. De uitwerking van zowel stijlen als rendabele invalshoeken vergt inspiratie, motivatie en – bovenal – inzet.

Ondernemer Somdeaver vertelt op Reddit: ‘Ik heb talloze maanden werk verricht met en in kledingsfabrieken in Asia, gehandeld met kleine ondernemingen en producties tot en met staatsprojecten en hoogwaardige fabrieksgiganten. Eén ding is mij duidelijk geworden: alles wat er binnen de kledingbranche fout kán gaan, gaat fout. Een simpele voorbode, een mentor, kan ongekende hoeveelheden problemen en geld besparen.’

Kledingindustrie

Terwijl ideeën en dromen rondom kledingondernemingen veelvoorkomend zijn, wordt de realisering niet door Jan Alleman waargemaakt. Dat is ongegrond, aangezien een kwalitatief plan van aanpak middels drie simpele richtlijnen opgezet kan worden.

LEES OOK: Guerrilla marketing: zo doe je dat

Of je nu droomt van een webshop-imperium, of een instap in het marge-Utopia van designkleding: de volgende pijlers helpen je op weg.
 

  1. Stel een tijdlijn op vanaf dag 1 (vandaag dus!) tot de dag waarop je je product ontvangt en klaar bent om de verkoop te starten. Dit is een verhelderende oefening, omdat een overzichtelijk stappenplan eveneens obstakels en uitdagingen vertoont. Mocht je doorzetten, dan realiseer je je als geen ander wát er te doen staat en in welk tijdsbestek werk verricht moet worden. Vergelijkbaar met een productieplan; de noodzaak hiervan is voor een succesvolle kledingonderneming niet uitgesloten.
     
  2. Cashflowbudget. Verwerk maandelijkse uitgave in de tijdlijn. Plan je doorverkoop, wees dan kritisch: onderzoek kostenposten als importbelasting en levering en overweeg direct hoe het totale kostenplaatje opweegt tegenover jouw geplande verkoopmodel. Evenals een productieplan kan een cashflowbudget een waarschuwing zijn: ben je realistisch, blijkt het dat je de middelen niet hebt om de onderneming waar te maken, dan ben je op tijd in staat om te schakelen. Alles heeft een prijs. Plan je de verkoop van zelfgeproduceerde kleding, vind dan een designer met ervaring in het maken van kledingblauwdrukken. Zie het portfolio in en bepaal of je aansluiting vind bij het ontwerp en de stijl. Lees je in over de aanlevering van dezelfde blauwdrukken bij fabrikanten, zodat je gerichte vragen kan stellen bij de aanname van de ontwerper. Een prettig samenwerkend ontwerper is goud waard en staat garant voor tijd- en kostenbesparing.
     
  3. Evaluatie. Staat jouw tijdlijn vast, zoek dan een aanspreekpunt binnen de industrie. Leg jouw plannen voor aan zowel retailers als producenten en fabrikanten; wees receptief voor kritiek en stuur bij waar nodig. Al met al biedt iedere stap evengoed oriëntatie als voorbereiding: ontdek je tijdig een zwakke plek, dan verhoog je je kans op succes.

De volledige online discussie tussen gevestigden kledingondernemers en -starters vind je hier.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert