De kaarten voor de detailhandel liggen er in 2017 goed bij

De kaarten voor de detailhandel liggen er in 2017 goed bij

Redactie Baaz

De detailhandel kijkt met gemengde gevoelens terug op 2016. Food zette haar groei door, winkels in non-food hadden het moeilijk in een uitgedunde winkelstraat, webshops profiteerden.

Voor 2017 geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Winkelstraten krijgen versterking en de omzet stijgt in 2017 met 2 procent.De economische signalen staan op groen; meer werkgelegenheid, meer koopkracht en meer vertrouwen. 

Tegelijkertijd maakt de koude sanering in de retail van begin 2016 langzaam plaats voor nieuwe initiatieven. 2017 is het jaar voor de winkelstraat om veerkracht te tonen. Dat zal vooral moeten komen uit de grotere steden met kansrijke winkelgebieden. Daarnaast zetten webshops hun opmars voort, zo berekende ING.

Nieuwe impuls in non-food

Begin 2016 kampten winkelgebieden met plotselinge extra leegstand. Faillissementen van onder meer V&D en de Macintosh schoenenwinkels sloegen gaten in het winkellandschap. In de loop van het jaar werden diverse gaten opgevuld. 

Nieuwe en bestaande spelers nemen leegstaande panden in gebruik. Hetzij permanent of tijdelijk in pop-up vorm. Dit proces zet ook in 2017 door. Zo opent Hudson’s Bay in de tweede helft van het jaar nieuwe warenhuizen in voormalige V&D panden. 

Naast deze nieuwe initiatieven voelt non-food zich gesteund door een opgaande economie. Al deze nieuwe initiatieven leiden tot meer omzet voor winkels in non-food. Na een beperkte groei in 2016 stijgt de omzet van winkels in non-food daarom naar verwachting met 1,5 procent in 2017.

Geen rem op webshop

Pure webshops profiteerden in 2016 sterk van de malaise in winkelgebieden. De omzetgroei nam toe met bijna 20 procent. Goed voor meer dan een miljard euro extra omzet. Hoewel in 2017 meer tegenstand kan worden verwacht zal de groei niet of nauwelijks worden afgeremd (17,5 procent).

Dankzij de sterke binnenlandse economie is er voor alle winkels meer ruimte om te groeien. Ook online shops van fysieke winkels groeien, maar de groei is daar minder hard dan bij de pure webshops.

En verder in de detailhandel...

Ook in food wordt meer en meer gekeken naar internet. De opkomst van online supermarkten en maaltijddiensten heeft geleid tot een internet offensief van de grote supermarktketens. De fysieke winkel blijft echter dominant. In 2017 zetten zowel supermarkten als food speciaalzaken hun groei door. Ook food profiteert daarmee van de economische omstandigheden. 

Voor de lange termijn groei is het thema vergrijzing belangrijk. Er komen meer 65+ huishoudens, die ook meer besteden aan food (1,5 miljard euro in de komende 5 jaar). Het aandeel 65+ in de totale supermarktbestedingen neemt verder toe.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie