Arbeidsmarkt november: meer werkenden én werkeloosheid
Vlak voor de jaarwisseling is het aantal werkenden gestegen, blijkt uit onderzoek van iG!. Maandelijks zetten zij de arbeidsmarktcijfers op een rijtje. In november leek de arbeidsmarkt af te koelen. Minder mensen zoeken actief naar ander werk, baanwisselingen nemen af en werkgevers merken dat sollicitaties teruglopen. Tegelijkertijd is het aantal werkenden opnieuw gestegen - maar de werkloosheid ook. Wat betekent deze ontwikkeling voor ondernemers?
Uit de cijfers blijkt dat de arbeidsmarkt minder beweegt dan een jaar geleden. In het derde kwartaal van 2025 waren er zo’n 1,09 miljoen mensen actief op zoek naar ander werk. Dat zijn er 100.000 minder dan in 2024. Ook het aantal baanwisselingen daalde: ongeveer 1,66 miljoen mensen stapten in de afgelopen twaalf maanden over naar een nieuwe baan, wat duidelijk lager is dan in eerdere periodes.
Die dalende mobiliteit wijst op afwachtend gedrag onder werkenden. Economische onzekerheid, inflatie en geopolitieke spanningen zorgen ervoor dat mensen liever blijven zitten waar ze zitten – en dat merk je als werkgever.
Meer werkenden, én meer werklozen
Opmerkelijk: ondanks die terughoudendheid is het aantal werkenden in Nederland gestegen naar 9,77 miljoen, een nieuw record. Tegelijkertijd steeg de werkloosheid licht naar 411.000 personen. Die combinatie lijkt tegenstrijdig, maar duidt op een groei van de beroepsbevolking: er zijn meer mensen actief op de arbeidsmarkt, maar niet iedereen vindt direct een baan.
Voor ondernemers betekent dit: de vijver met potentiële kandidaten wordt iets groter, maar alleen in specifieke segmenten. De krapte is nog lang niet verdwenen.
Krapte arbeidsmarkt blijft voelbaar in november
Ondanks de afnemende dynamiek blijft personeel schaars. De sourcingsdruk - het percentage werkenden dat actief wordt benaderd door recruiters - ligt stabiel rond de 42%. Daarmee is het vinden van geschikt talent nog steeds geen vanzelfsprekendheid.
Bovendien blijft de gemiddelde zoektijd naar een nieuwe baan hangen op 3,1 maanden. Wie wél wil overstappen, vindt dus relatief snel iets nieuws. De wil om te bewegen is veranderd, niet het aanbod aan werk. Dezelfde spelers spelen dus op een ander speelveld. Werven op de automatische piloot levert voor werkgevers steeds minder op. De focus verschuift naar latent werkzoekenden - mensen die niet solliciteren, maar wel openstaan voor een stap. Daar ligt nu de grootste kans.
Ook behoud wordt belangrijker. In een markt waarin werknemers minder snel switchen, wil je voorkomen dat ze überhaupt vertrekken. Denk aan interne loopbaanpaden, ontwikkelkansen en persoonlijke aandacht.
Wat kun je nú doen richting 2026?
De cijfers schetsen een dubbele werkelijkheid: méér mensen aan het werk, maar ook meer mensen zónder werk. Tegelijkertijd minder mobiliteit en aanhoudende krapte. Ondernemers doen er goed aan om nu al in te zetten op strategische personeelsplanning.
Wie zijn recruitment, retentie en werkgeversimago nu serieus neemt, is beter voorbereid op wat 2026 brengt, welke richting het ook op beweegt.