De Dutch mentality van Leisure Expert Group

De Dutch mentality van Leisure Expert Group

Redactie Baaz

Leisure Expert Group van Marjolein van de Stolpe bedenkt en ontwikkelt sinds 2011 concepten voor de entertainmentindustrie. Zo werd de gehele show voor Electronic Daisy Carnival (EDC) in Las Vegas bedacht en ontwikkelt door het team van Marjolein. Verder komen ook shows voor pretparken, musea en andere festivals uit de koker van Leisure Expert Group. Met grote opdrachtgevers in binnen- en buitenland is het tijd voor een kennismaking.

EDC Las Vegas

Over een paar maanden is het zover. Dan zien 400.000 bezoekers van EDC Las Vegas waar het team van Marjolein maandenlang aan heeft gewerkt. Een podium van 135 meter breed met watervaltrappen en speciale lichteffecten. Wanneer het festival is afgelopen, wordt het podium verkleind en reist het de wereld over naar plekken zoals Orlando, Mexico en India. 

Creatieve smeltkroes

Het zijn sowieso drukke tijden voor het bedrijf. Een team van dertig man sterk werkt aan verschillende projecten zoals het bouwen van een achtbaan voor het Deense pretpark Djurs Summerland. Opdrachtgevers kloppen bij Expert Leisure Group aan en willen geïnspireerd worden. Het team heeft vervolgens volledig de vrijheid om conceptgedachten te schetsen en die voor te leggen aan de opdrachtgever. ‘Daarna gaan we met degene sparren en kijken wat er mogelijk is’, vertelt Marjolein. 

‘Het klinkt een beetje belegen, maar we hebben zulke te gekke mensen bij ons werken. Twintig mensen die anders denken, anders tegen zaken aankijken. Dat zorgt voor een creatieve smeltkroes waar de beste ideeën uit voortkomen. Onze kracht is dat we geen baas hebben. Ik zeg altijd slechte ideeën bestaan niet, je moet alles kunnen vertellen.’

Risico’s en realiteitszin

Toen Leisure Expert Group net was opgericht reisde Marjolein af naar Denemarken. Ze ging er spreken met de eigenaar van pretpark Djurs Summerland. Het kon een opdracht worden waarmee ze een vliegende start zou maken. ‘De eigenaar wilde heel graag iets met Halloween doen. Dat is ooit één van onze uitgangspunten geweest. Ik heb toen onze begroting open gegooid zodat hij kon zien wat er voor succes nodig was.’ Marjolein maakte een riskante deal. Als de opdrachtgever de kosten voor zijn rekening nam, zou zij gratis voor hem werken. ‘Ik vertelde hem dat ik zó in hem en het project geloofde, dat het wel een succes móest worden. De Deen ging overstag en het pakte goed uit. Het werd de kickstart voor het nog jonge bedrijf. 

Een riskante onderneming, die goed uitpakte. Tegenwoordig vindt Marjolein enige Nederlandse realiteitszin echter geboden. ‘Ik moet in mijn idee geloven, anders doe ik het niet.’ Die realiteitszin ontbreekt nogal eens bij grote buitenlandse opdrachtgevers in landen zoals Bahrein en Koeweit, zo blijkt. ‘Daar willen ze alles meteen groots aanpakken. Ze gooien er miljoenen  tegenaan en kijken  waar het schip strand.’ Dat is niet de filosofie die Marjolein aanhangt. ‘Ik zeg altijd: laten we het gefaseerd doen. Een tiengangendiner werk je ook niet achter elkaar naar binnen. Daar zit tijd tussen.’

‘In Nederland zijn we enorme doeners. Als we iets hebben afgesproken, dan gaan we het niet dezelfde week nog eens bespreken. Amerikanen kijken daar soms raar tegenaan.’ 

Interesse in Expert Leisure Group? Kijk dan op hun website. 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie