De digitale burnout: een reëel, maar oplosbaar probleem

Geert van der Klugt
Succes bereik je met keihard werk. Weinig ondernemers delen die mening niet, dus zal het merendeel makkelijk verleid worden tot twaalf of zestien uur lange werkdagen. Wie uiterst ambitieus is, is vatbaar voor een onophoudelijke stroming van meetings, briefings en dagelijkse prak. Dat kan snel tot een gebrek aan zelfverzorging leiden. En wanneer werk te allen tijde voorgaat, is de digitale burnout nabij.

De burnout wordt vandaag de dag erkent als een serieuze aandoening, bestaand uit zowel fysieke als emotionele en mentale uitputting naar aanleiding van overwerk. Omdat startende ondernemers diverse rollen op zich nemen, van marketing en sales tot productontwikkeling en juridische zaken, ligt de burnout nadrukkelijk voor hen op de loer.

Gelukkig is het verschil tussen een stressvolle periode en een volwaardige burnout onderstreept. Wie alert blijft op de invloed van stress en regelmatig reflecteert op zijn functioneren en geluk, zal op tijd aan de bel kunnen trekken. Aan de bel trekken is overigens niet per se het zoeken van externe hulp. Aangezien een burnout bijna geheel oplosbaar is door eigen gedrag aan te passen, kom je op eigen voeten heel ver. Tegelijkertijd liggen er vandaag de dag relatief onvoorziene oplossingen voor de vermindering van verantwoordelijkheid en werkdruk voorhanden. Oplossingen waar je niet zo zeer een psycholoog voor nodig hebt, want van informatie voorzien wij je met dit artikel evengoed.

New age

Ten allereerste is de relatie tussen het digitale tijdperk en de verhoging van het aantal klinische burnouts meldingswaardig. De opkomst van verbondenheid – het internet en devices – heeft een keerzijde. Alhoewel de wereldwijde beschikbaarheid van het internet gigantische voordelen rondom productiviteit en efficiëntie heeft geleverd voor een ieder die werkzaam is, kan een continue bereikbaarheid het risico en de snelheid van een burnout gigantisch verhogen. Een gezonde werkprivébalans is immers moeilijk te behalen, wanneer je ook buiten werktijd bereikbaar bent. Jezelf distantiëren terwijl je direct en altijd aanspreekbaar kan zijn – enorm uitdagend.

Ogenschijnlijk zou het afkappen van verbindingen de perfecte oplossing zijn. Maar de cultuur die in het moderne bedrijfsleven heerst staat dit zelden toe. Dat wat er verwacht wordt van werkgevers en partners, verschilt gigantisch ten opzichte van twintig jaar terug. Jezelf afsluiten leidt vaker tot ergernis en stress dan verlichting. Jezelf afzetten tegen de verwachtingen van degenen waarmee je werkt kan zich tegen je keren. Op het moment dat je niet stevig genoeg in je schoenen staat om met een gerust hart je grens aan te geven, heeft het geen nut om een grens aan te geven, aangezien daar onzekerheden en twijfels mee gepaard zullen gaan. Oplossingen dien je in andere hoeken te zoeken.

Ironisch genoeg staat bij het tackelen van overwerk verbondenheid juist centraal. Verbinding met jezelf, familie en vrienden, de wereld om ons heen en zelfs werkgevers, partners of collega’s. Plan een dagelijks wandelmoment en reflecteer. Zorg dat je voldoende tijd schenkt aan contact met familie, vrienden en geliefden. Ontsnap aan de dagelijkse sleur door nevenactiviteiten aan te gaan als vrijwilligerswerk; activiteiten op te zoeken in omgevingen waar je normaliter nooit zou komen. Zoek tot slot naar alles wat tijddruk op de werkvloer kan verminderen: digitaliseer, met mate.

Communicatie en software

Anno 2019 pogen legio softwareontwikkelaars om de dagelijkse taken van het bedrijfsleven te versoepelen. Door te digitaliseren met het juiste aanbod valt er op uiteenlopende werkgebieden tijd te winnen. De verdwijning van de ISDN op 1 september luidde bijvoorbeeld een nieuw tijdperk voor zakelijke communicatie in. Veel van de oplossingen die sinds jaar en dag aan de weg timmeren om het bedrijfsleven van efficiënte communicatiemiddelen te voorzien, kwamen aan het daglicht. En omdat juist communicatie en verbondenheid een aanzienlijke invloed heeft op stress en burnouts, is een blik op 3CX – één van die communicatieoplossingen – het waard.

3CX levert een uiterst volledige unified communications-oplossing. Die basis neem je in de praktijk af via een Nederlandse partner, die de configuratie en het beheer van het volledige telefonie-, chat- en videosysteem naar wens op zich zal nemen. Omdat 3CX van zowel interne en externe telefonie, chat en videoconferencing voorziet, wordt dagelijkse communicatie gecentraliseerd. En omdat multitasking leidend is voor het risico op een burnout, is centralisatie een onderdeel van de oplossing.

Bovendien kost VoIP (bellen via het internet) je bar weinig, al helemaal wanneer je gewend bent aan de maandelijkse lasten van ISDN. Daarnaast staat 3CX flexibele licentieafname toe: je betaalt niet voor het aantal nummers dat je nodig hebt voor het gehele bedrijf, maar het maximale aantal gelijktijdige gesprekken dat gevoerd kan worden. Dat betekent dat je geen onnodige kosten kwijt bent aan flex- en parttimemedewerkers. Iedereen kan kosteloos voorzien worden voor een nummer, waarna je uitsluitend betaalt voor het aantal telefoongesprekken dat op een willekeurig moment gevoerd kan worden.

Omdat 3CX een breed scala aan communicatiemethodes toestaat, en legio CRM-koppelingen ondersteunt, liggen de gegevens van klanten, partners en collega’s altijd voorhanden. Dat bespaart archivering en contactmomenten, waardoor werktijd efficiënter besteed kan worden, met een kwaliteitsverhoging van vrije tijd als gevolg. Kleinere gebruiksgemaksfuncties als een geautomatiseerde ‘do not disturb’ in de 3CX app (Android én iOS), zorgen bovendien dat je de mogelijkheid hebt om te bepalen wanneer je wel en niet bereikbaar bent.

Ontdek

We reviewden 3CX het afgelopen jaar uitgebreid. Dat is tevens de reden waarom we met zekerheid kunnen stellen dat een juiste communicatieoplossingen nadrukkelijk bijdraagt aan het vermijden van de digitale burnout. Lees de volledige terugblik op 2019: ontdek de software die het dagelijkse leven van tal van bedrijven vergemakkelijkt en werklast verlaagt.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert