De bedrijfsborrel: genieten met het oog op de zaak

Geert van der Klugt
Gedurende de afgelopen twee decennia voerde alcoholbeleidscampagnes een flinke druk uit op de populariteit van de bedrijfsborrel. Waar het bedrijfsleven vóór 2000 bol stond van de vrijdagmiddagfeestjes, is een openbare vrijdagmiddagborrel vandaag de dag absoluut geen garantie. Dat is zonde, want een collectief drankje na een drukke werkweek kan – mits correct uitgevoerd – tal van voordelen bieden voor een organisatie.

BLADE, een start-up van Heineken, liet de bedrijfsborrel onder werkgevers én werknemers onderzoeken. Een waanzinnige 94 procent van de ondervraagde werkgevers en leidinggevenden (in organisaties met drie tot honderd medewerkers) zegt dat het creëren van informele momenten, bijvoorbeeld een bedrijfsborrel, bijdraagt aan een productieve werksfeer. Tegelijkertijd organiseert minder dan de helft van Nederlandse bedrijven (52 procent) bedrijfsborrels.

‘Als mensen elkaar beter kennen’, vertelt arbeidspsycholoog Tosca Gaakeer-Gort, ‘dan communiceren ze beter. En betere communicatie komt bedrijfsresultaten direct ten goede. Sociale cohesie is heel belangrijk voor een organisatie.’

Tegenlicht

De 48 procent die zich niet aan een borrel waagt heeft een hoop te winnen. Tegelijkertijd is de beslissing om alcohol geen plek op de werkvloer te geven gegrond. 32 procent van de ondervraagde werknemers noemt dronken collega’s als grootste frustratie tijdens bedrijfsborrels. Onder aan de streep valt er te stellen dat de bedrijfsborrel wel degelijk bij kan dragen aan bedrijfssucces, mits de uitvoering juist is; mits alcoholgebruik beperkt wordt tot een punt waarop medewerkers en collega’s geen last van elkaar hebben en sociale mogelijkheden onverstoord benut kunnen worden.

Anne-Marie van Leggelo, etiquette-expert, vult aan: ‘Niet netwerken tijdens de borrel is een gemiste kans. Daarbij schrijft de etiquette voor: een biertje houd je altijd het beste in je linkerhand, dan geef je geen natte hand als je je voorstelt. Netjes van iemand af komen doe je door geen smoesjes te verzinnen. Zeg dat je even een biertje gaat tappen, ondertussen heeft je gesprekspartner waarschijnlijk alweer iemand anders ontmoet en kun jij weer verder.’

Doen!

Zelf van start? Niets houdt je tegen. BLADE, een compacte, professionele biertap voor in de bar, kantine of koffiecorner, ging je op 29 november voor. Het onderdeel van Heineken organiseerde de grootste bedrijfsborrel van Nederland. Een succes, aangezien het initiatief met een aantal aandachtspunten rekening hield. Door deze aandachtspunten - waaronder het onderstaande tweetal - zelf mee te nemen in de organisatie van jouw (toekomstige) borrels, zorg je ervoor dat de potentiële bedrijfsvoordelen optimaal benut worden.
 

  1. Organiseer de borrel onder werktijd. Gaakeer-Gort: ‘Zo voelt iedereen zich geroepen om ook echt te gaan. Roeping leidt tot het doel dat je wilt bereiken: meer contact onder werknemers, meer gezelligheid op de werkvloer.
     
  2. Zorg voor inclusie. ‘Het moet voor iedereen leuk zijn, ook voor mensen die niet drinken. Vergeet geen 0.0 biertjes te serveren. Zorg daarnaast dat iedereen zich welkom voelt om niet alleen de gehele middag, maar evengoed een korte poos te blijven.’

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert