Datawonderland Exact Live 2018

MVO
Redactie Baaz
6.000 gebruikers, fans en partners van Exact reisden op 10 oktober naar Utrecht af. Tientallen sprekers, waaronder Exact-CEO Phill Robinson, sporttoppers Max Verstappen en Rico Verhoeven, Coolblue-CEO Pieter Zwart en Mindfuck-presentator Victor Mids verzorgden zowel inzichten op de toekomst van dataverwerking als een viering van Exact, zijn klanten en producten. Wij woonden het evenement bij, spraken met Phill Robinson en dompelde onder in Numberland; dit was Exact Live 2018.

400.000 MKB’ers werken regelmatig met de talloze softwaretoepassingen van de Nederlandse marktleider. Of het nu om boekhouding, voorraad- en verkoopbeheer of customer relationship management (CRM) gaat: op ieder MKB-potje past een Exact-deksel. Zodoende waren wij niet aanwezig om een hand te schudden met het bedrijf en zijn producten. Exact Live 2018 beloofde een inzicht in de denktank achter de in 1984 opgestarte onderneming; een invulling van de vaak missende link tussen data en beslissing. De organisatie beloofde en maakte waar.

Databrandstof

‘Ik weet niets van boekhoudsoftware en het interesseert me ook niet’, biecht dagvoorzitter en ex-Quotehoofdredacteur Jort Kelder vlot na zijn opkomst op. Hoewel speels, slaat dit de spijker op zijn kop: snel wordt duidelijk dat interesse en kennis geen vereisten zijn voor optimaal gebruik en waardering van Exact-software.

‘We helpen mensen om mee te draaien met verandering’, vertelt Phill Robinson, CEO van Exact en eerste spreker van de dag. ‘Het doel is om uit te groeien tot datawetenschappelijk bureau voor iedere MKB-onderneming, accountant- en administratiekantoor. Dit door administratieve processen te automatiseren, waardoor informatie ontstaat die inzicht geeft in de status van een bedrijf. Data zal brandstof vormen voor succesvolle beslissingen en kwalitatief advies.’

Artificial Intelligence

Phill licht toe dat het verzamelen en verwerken van die data grotendeels samengaat met Machine Learning (ML) en Artificial Intelligence (AI). Wie aan deze twee ontwikkelingen denkt, heeft onvermijdelijk spookbeelden van robots en vervanging voor ogen. ‘De mens is creatief. Een machine kan toch zeker niet hetzelfde uitvoeren?’, aldus Phill, vlak voordat hij een stuk muziek afspeelt dat klinkt als een Beatles-song. ‘Niet slecht’, commenteert Phill, waarna hij verklapt dat het lied volledig geproduceerd is door zelfsturende AI. ‘Machines kunnen wel degelijk creëren.’

‘De vraag is of er sprake zal zijn van een overname. Door het meten van menselijke en machinale taskuren (red. tijdsbesteding), weten we in welk stadium van deze vierde technologische revolutie we ons bevinden. Draai je de klok vooruit, naar bijvoorbeeld 2023, dan draaien machines 44 procent van het totale aantal taskuren.' Je hoeft geen statisticus te zijn om te bevestigen dat dat aantal snel het merendeel dekt. Maar of een merendeel gelijk staat aan een overname? ‘AI betekent enorme verandering.

Daar hangen risico’s aan; tegelijkertijd ook kansen. Bij Exact hebben we een visie: mensen helpen mee te draaien met verandering, door jou te veranderen in een supermedewerker - een supermedewerker die optimaal gebruikmaakt van AI, ML en resulterende data, in plaats van hierdoor vervangen te worden.’

Phill Robinson

Later ontmoeten we Exact-CEO Phill Robinson in een nabij gelegen restaurant; ver verwijderd van de beursspotlights en met seminarverwachtingen schuiven we aan tafel voor een persoonlijk gesprek. De ervaring van de man achter het stuur van Nederlands’ grootste zakelijke software-oplossing blijkt, niet onverwacht, extensief.

Zowel in de Verenigde Staten als het Verenigd Koninkrijk bouwde hij, onder andere bij Salesforce.com en IRIS Software, een staalsterk repertoire aan strategisch inzicht op. Hoe vergelijkt hij die internationale speelvelden met Nederland? ‘De houding van softwarebedrijven tegenover de buitenwereld verschilt per land – en continent – groots’, merkt Phil op. ‘Zo ervaarde ik in de VS een bepaalde zelfverzekerdheid en overtuiging in de manier waarop softwareproducten en innovaties worden gepresenteerd. Bedrijven weten daar heel goed de aandacht op vernieuwingen te vestigen, terwijl die aandacht in Nederland soms voor lief wordt genomen. We voegen van alles toe aan de software, maar nemen onze klanten niet voldoende mee in de uitleg van wat nieuwe functionaliteit voor ze betekent. Dat hebben we aangepakt. De recente Autumn’18 Release, een uitgave die interactief en overzichtelijk gepresenteerd wordt op de website, is voorbeeldig. Een changelog is indrukwekkender wanneer deze gepresenteerd wordt via visuele cues en video’s, en niet enkel bestaat uit tweewekelijkse bugfixes.

Wanneer wij Phill vragen wat Exact in de toekomst kan betekenen voor het Nederlandse MKB, volgt het antwoord vlot en helder. ‘We zijn er voor jullie en dat zal altijd zo blijven. Het automatiseren van cloud-gebaseerde gegevensregistratie, -verwerking en -digitalisatie ís de toekomst van het MKB. Daarbovenop moet iedere functie, suggestie en optie rondom Exact-software optioneel blijven. Beslissingen worden uiteindelijk altijd door de ondernemer gemaakt: onze software vereenvoudigt, maar zal nooit volledig vervangen. Met Exact is de ondernemer in control.'

Titelbokser Rico Verhoeven en Formule 1-coureur Max Verstappen sloten, onder leiding van sportjournaliste Barbara Barend, het daaglange evenement met een levendige discussie over hun gebruik van data bij het behalen van overwinningen. Duizenden deelnemers kozen één van de zaaldelen – team Max of team Rico – en droegen bij aan het grootste sportcafé van Nederland. Het daaruit voorkomende, verassende verband tussen data en topsport kijk en lees je terug op de website.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie