Bits of Freedom vraagt bedrijven om ‘transparency reports’
Bits of Freedom vraagt Nederlandse bedrijven openheid te geven over hoe vaak de overheid hen om gebruikersgegevens vraagt.
Omdat de overheid niet wil vertellen hoe vaak het bedrijven vraagt gegevens te verstrekken, roept Bits of Freedom bedrijven op deze cijfers zelf te openbaren. Verschillende bedrijven zijn deze week door de organisatie benaderd met de vraag om een ‘transparency report’ te publiceren.
Simone Halink van Bits of Freedom legt ons uit dat het belangrijk is om de cijfers inzichtelijk te maken en dat bedrijven daar zelf ook baat bij hebben: ‘Deze informatie is zo belangrijk omdat we daarmee kunnen controleren of de overheid zorgvuldig en kritisch omgaat met haar opsporingsbevoegdheden en dus of ze onze privacy respecteert.’
Bedrijven verzamelen heel veel informatie van internetgebruikers, legt Simone verder uit. ‘Als gebruiker moet je er maar op vertrouwen dat dit zorgvuldig en volgens de regels gebeurt.’ Met steeds meer berichten over datalekken en privacy-missers, daalt het vertrouwen van de gebruikers volgens de woordvoerder van Bits of Freedom. Juist daarom hebben bedrijven er belang bij om gehoor te geven aan de oproep, zo kunnen ze bewijzen dat ze zorgvuldig omgaan met klantgegevens. ‘Door publicatie van een transparency report kunnen ze laten zien dat ze hun verantwoordelijkheid serieus nemen. Grote bedrijven als Google en Twitter geven wat dat betreft al het goede voorbeeld. We verwachten dat ook Nederlandse bedrijven dit voorbeeld willen volgen.’
Tot nu toe heeft Bits of Freedom Nederlandse telefonie- en internetproviders benaderd van wie ze de namen publiceren zodat ze hun reacties binnen hebben. Op de agenda staat ook het benaderen van Amerikaanse bedrijven. ‘Naast Skype, die we samen met een andere stakeholders een open brief hebben gestuurd, zullen we bijvoorbeeld Facebook en Microsoft benaderen’, besluit Simone.