Bijna 9 op de 10 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
Bijna 9 op de 10 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden

Bijna 9 op de 10 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden

Redactie Baaz

Vacatures met waarden cultuur, flexibiliteit en welzijn worden 3 keer
zo vaak bekeken

Recent onderzoek van LinkedIn, ‘s werelds grootste professionele netwerk, onthult een groeiende generatie van professionals die geen compromissen willen sluiten over de waarden die voor hen belangrijk zijn als het aankomt op de bedrijven waar zij willen werken. Bijna 9 op de 10 (87%) Gen Z'ers en millennials zijn zelfs bereid hun huidige baan op te zeggen om te werken bij een bedrijf dat beter aansluit bij hun waarden en levensstijl.

 

Uit het onderzoek blijkt dat, hoewel het salaris nog altijd de belangrijkste factor is, bedrijfswaarden voor veel mensen steeds belangrijker worden bij het zoeken naar een baan. Maar liefst 59% van de onderzochte professionals geeft aan niet bereid te zijn om te werken voor een bedrijf dat hun waarden niet deelt. Gen-Z en Millennials zijn de drijvende kracht achter deze verschuiving. Bovendien zegt 60% van de Gen-Zers en Millennials dat waarden een doorslaggevende factor zijn om op een bepaalde vacature te solliciteren.

 

Als gevolg van deze verschuiving vermelden steeds meer bedrijven waarden in hun vacatures, blijkt uit gegevens van LinkedIn. Het aantal vacatures voor starters waarin cultuur en waarden worden genoemd is de afgelopen twee jaar wereldwijd met 154% toegenomen. Het aantal vacatures waarin wordt verwezen naar het bewaken van een goede balans tussen werk en privéleven, is het sterkst gestegen met 65%. Vacatures waarin waarden als cultuur, flexibiliteit en welzijn worden genoemd, worden tegenwoordig bijna drie keer zo vaak bekeken en er wordt twee keer zo vaak op gesolliciteerd als twee jaar geleden.

 

Daarnaast zijn werkzoekenden niet bang om meer te weten te komen over een bedrijf voordat ze een aanbod accepteren. Professionals in Europa zeggen dat zij zich zelfverzekerd genoeg voelen om tijdens een sollicitatiegesprek kritische vragen te stellen over belangrijke onderwerpen als flexibiliteit omtrent werkuren (65%), zelfexpressie met inbegrip van kledingvoorschriften (58%), en religieuze zaken, bijvoorbeeld of het bedrijf een gebedsruimte heeft, en het beleid rond feestdagen zoals de Ramadan (47%).

 

Bedrijfswaarden uitlichten

Om werkgevers in staat te stellen hun bedrijfswaarden beter uit te drukken, rolt LinkedIn een nieuw zoekfilter uit. Deze tool stelt bedrijven in staat om hun bedrijfswaarden beter uit te lichten op hun LinkedIn-pagina's en werkzoekenden te voorzien van de mogelijkheid om te selecteren op basis van deze waarden. Door deze tool te gebruiken, kunnen bedrijven hun aantrekkingskracht vergroten bij professionals die op zoek zijn naar een organisatie die hun waarden en ambities weerspiegelt. 


'Denk vanuit de sollicitant'


Sollicitatie-expert en LinkedIn Top Voice Jesse Geul ziet dat bedrijven die zich bewust zijn van deze verschuiving een concurrentievoordeel hebben in het aantrekken en behouden van jong talent. "Sommige organisaties vinden nog steeds dat nieuwe generaties zich maar hebben aan te passen aan de geldende standaard. Daarom liggen er juist prachtige kansen voor organisaties die rekening houden met deze verschuiving qua eisen. Een open mind, inlevingsvermogen en een beetje creativiteit kan zomaar een nieuwe vijver aan sollicitanten vrijspelen. Denk vanuit de sollicitant in plaats vanuit de organisatie."

 

Lees ook: LinkedIn meer dan 200 miljoen leden

Lees ook: In vier stappen van je vervelende LinkedIn-connectie af

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie