Ben jij voorbereid op een websitepiek?

Ben jij voorbereid op een websitepiek?

Redactie Baaz

Winkelstraten gingen open en dicht, Nederland kwam thuis te zitten en internetgebruik schoot omhoog. COVID-19 bracht bijzondere veranderingen teweeg. De e-commercebranche groeit, maar een stijging is niet altijd positief. Mis je de middelen om de bezoekerspiek van een website op te vangen, dan staat de reputatie van jouw webshop op het spel. Voorzorg is noodzaak.

Een overbelaste server gooit de handdoek in de ring. De site kan (gedeeltelijk) offline gaan. Of vertragen, wat misschien nog wel een groter risico is. Werkt niets naar behoren, maar behouden bezoekers het zicht op jouw merknaam en categorieën, dan blijft de negatieve beleving bij. De klant associeert jouw logo met een frustrerende ervaring. Omzet wordt ver na de piek verloren.

Stijgingen in bezoekersaantallen komen doorgaans voort uit speciale marketingacties. Soms slaat een actie zo goed aan dat de lading niet verwerkt kan worden. Zowel de marketinginvestering als dagelijkse omzet ben je kwijt.

Veel hostingbedrijven zeggen een onbeperkt aantal bezoekers aan te kunnen. “Zeggen” is het toverwoord, want in de praktijk is dit vaak niet het geval. Servers zijn berekend op gelijkmatig verdeelde bezoekers. Maatregelen voor piekbelasting staan zelden garant.

De manier waarop een host met gelijktijdige bezoekers omgaat is vaak net zo ‘’goedkoop’’ als de prijs die jij betaalt. Daarom lijkt een duurder webhostingpakket de logische oplossing. Toch is dit allesbehalve kostenefficiënt. Je betaalt al gauw jaarrond voor capaciteit die slechts in één week van het jaar benodigd is.

Webhosting

Het belangrijkste struikelblok is de flexibiliteit van een aanbieder. Webhosting is vaak ingericht op een x-aantal bezoekers per dag (of maand). Met pieken wordt zelden rekening gehouden.

Kan je met enige regelmaat voorspellen wanneer de piek plaatsvindt, dan valt een onregelmatige uitbreiding met de host te overleggen. Soms is flexibiliteit mogelijk maar aangezien vaste prijzen geregeld tot de kern van een hosting-verdienmodel behoren, is zeker niet iedereen bereid om je te helpen.

Flexibele hosting

“Flexibele hosting” doelt op hosting die meeschaalt met periodieke bezoekers. Dít is de oplossing. Vaak wordt een tussentijds beroep op extra resources uitgenodigd. Kortetermijnafspraken zijn sneller gemaakt.

Toch kan het beter. Bij bepaalde hostingbedrijven hoef je niet aan de bel te trekken. Een bedrijf als Hipex maakt het mogelijk om realtime mee te schalen met de huidige server load.

Hipex biedt webshops middels hybride oplossingen, het beste van beide werelden. Fysieke machines voor de ultieme performance en virtualisatie, om snel en zonder downtime te kunnen schalen. Gaat de server load omhoog, dan vindt de tijdelijke uitbreiding automatisch plaats. Je betaalt uitsluitend voor wat je gebruikt; nooit te veel.

Voorkomen is beter dan genezen

Ook jij kan maatregelen nemen. Je hangt nooit geheel af van het hostingbedrijf. Geoptimaliseerde code en juiste configuratie dragen bij aan stabiliteit. Andere aandachtspunten zijn:

  • Het gebruik van een CDN (zoals Cloudflare)
  • Gecomprimeerde afbeeldingen
  • Geautomatiseerde caching
  • Updaten van software

Neem je eigen initiatief, dan gaan samenwerkingen met hostingbedrijven erop vooruit.

De nieuwssectie van Hipex’ website staat bol van de adviezen voor beginnende én doorgewinterde e-commercebedrijven. Navigeer naar de onderstaande url.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie