Bedrijven bellen hoofdzakelijk intern via VoIP

Bedrijven bellen hoofdzakelijk intern via VoIP

Redactie Baaz

VoIP mag zich dan wel verheugen op een sterke opmars, het overgrote aantal bedrijven (ruim 87%) belt alleen intern via VoIP. Dit blijkt uit een inventarisatie van NeoNova, producent van VoIP telefooncentrales.

De meeste gesprekken bij bedrijven lopen nog steeds via ISDN. Dat is jammer, want ook extern bellen via VoIP kan grote voordelen opleveren, aldus Jeroen Beelen, PR-manager van NeoNova. Daarom starten we samen met een aantal SIP providers een project om bij bedrijven de mogelijkheden van VoIP onder de aandacht te brengen.

SIP als alternatief voor ISDN
Als een bedrijf externe gesprekken wil voeren via VoIP, dient het een abonnement af te sluiten bij een zogenaamde SIP provider, zeg maar een telecomaanbieder op internet. De telefooncentrale wordt daarna zo geconfigureerd dat telefoongesprekken via internet naar de SIP provider worden doorgezet. De SIP provider zet de gesprekken vervolgens over op het telefoonnetwerk. Het voordeel voor de klant is dat deze geen ISDN-lijnen meer nodig heeft, de gesprekskosten lager zijn en hij meer flexibel is.

Juist het configureren van de centrale wordt als complex ervaren, vergelijkbaar met internet van 10 jaar geleden. Dat is jammer want er gaat veel potentie verloren, aldus Beelen. Een van de speerpunten van het project bestaat daarom uit het vereenvoudigen van de technische handelingen. In de volgende release van onze Astium telefooncentrale is slechts het invoeren van een accountnaam en wachtwoord voldoende om via internet te bellen. De centrale regelt de rest.

Kostenbesparing met internetbellen
Wie belt over internet heeft geen ISDN meer nodig en het abonnement en de gesprekskosten van een SIP-provider zijn over het algemeen lager.
Daarnaast is er nog een groot voordeel, aldus Florian Overkamp van Speakup, een van de partners. Wij denken niet in traditionele telefoonlijnen. Het aantal gelijktijdige gesprekken is onbeperkt en slechts afhankelijk van de beschikbare bandbreedte bij de klant.
Bedrijven zijn hierdoor zeer flexibel en hoeven geen extra lijnen in te kopen als ze meer telefoonverkeer verwachten. VoIP en ISDN bijten elkaar echter niet en kunnen goed naast elkaar gebruikt worden. ISDN kan prima dienen als fail over. Binnenkomende gesprekken routeren we over ISDN, uitgaand verkeer voordelig via internet. Indien in een van de verbindingen een storing optreedt, kunnen we het telefoonverkeer omleiden naar de andere verbinding, aldus Overkamp.

Functionaliteit
Een andere voordeel van bellen via internet boven ISDN is de veelvoud aan extra diensten, meent Milko van den Wollenberg van XeloQ, een andere deelnemer aan het project. SIP providers kunnen diensten leveren die met ISDN niet of nauwelijks uitvoerbaar zijn. Zo kunnen wij lijnen met diverse kengetallen vanuit zo'n 50 landen laten binnenkomen op een centraal punt, waar ook ter wereld. Een klant met vertegenwoordigers in Belgi, liet haar medewerkers altijd mobiel naar Nederland bellen, met alle kosten van dien. Wij openden een vast nummer in Belgi en stuurde via internet alle gesprekken door naar de SIP telefooncentrale in Nederland. In plaats van met hun mobiele telefoon naar Nederland te moeten bellen, bellen de vertegenwoordigers nu naar een vast nummer in Belgi. Met enorme besparingen tot gevolg, welke zonder VoIP nooit mogelijk waren geweest.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie