Ambitie over de grens? Schrijf je in voor het Oranje Handelsmissiefonds!

Ambitie over de grens? Schrijf je in voor het Oranje Handelsmissiefonds!

Redactie Baaz
Mkb’ers met een internationale droom kunnen zich vanaf vandaag inschrijven voor het Oranje Handelsmissiefonds. Het fonds helpt jaarlijks tien ondernemers bij het opzetten van een internationaal netwerk.

Dit is alweer het derde jaar dat het Oranje Handelsmissiefonds ondernemers met internationale ambitie helpt om hun buitenlandse droom te verwezenlijken. Vanaf vandaag tot en met vrijdag 2 oktober kunnen ondernemers zich inschrijven via www.ohmf.nl. Op 12 november 2015 worden de tien winnaars bekend gemaakt tijdens het finale-event.

Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De afgelopen twee edities hebben de twintig ondernemers zeker geen windeieren gelegd. Zij zijn door de initiatiefnemers van het fonds geholpen bij het opzetten en uitbreiden van hun internationale netwerk en het sluiten van contracten. Daarnaast gingen de winnaars mee met een handelsmissie of hadden de mogelijkheid een internationale beurs te bezoeken in steden als Beijing, Bogota, Hannover, Houston, Miami, Praag, Rio de Janeiro, Taipei, Tokio, San Francisco, Shanghai, Singapore, Toronto en Warschau.

Over landsgrenzen heen kijken

De initiatiefnemers willen Nederlandse ondernemers stimuleren en inspireren om over de eigen landsgrenzen heen te kijken. ‘In een open economie als de Nederlandse, blijft export een belangrijke bron voor groei’, vertelt Ralph Hamers, ceo van de ING Group. ‘Gelukkig herstelt de economie zich op dit moment voorzichtig, maar het blijft onverminderd belangrijk voor ondernemers om over de grens te kijken naar kansen. Succes begint bij een goede voorbereiding in eigen land. Net als voorgaande jaren zal ING haar kennis over de economie, de markt, sectortrends en de cultuur van een land aanwenden om de tien winnaars te begeleiden, zowel vanuit Nederland als in het exportland van hun keuze.’

Volgens Patrick Elbers, president directeur van KLM is het mkb een essentieel onderdeel van onze economie en een van de belangrijkste doelgroepen voor de Nederlandse zakenreismarkt. ‘KLM vindt ondernemerschap en innovatie belangrijk en heeft als doel met het programma te bewerkstelligen dat multinationals en mkb juist hierop van elkaar leren en elkaar versterken. Daarnaast geeft het de gelegenheid om het mkb nog beter bekend te maken met wat KLM voor hen kan betekenen; naast een wereldwijd netwerk van vluchten, ook een speciaal ontwikkeld kortingsprogramma. Graag stellen wij ook onze kennis van markten en onze eigen lokale contacten via onze internationale vertegenwoordiging ter beschikking.’

Mee op missie

De rol van de overheid is vooral faciliterend van aard, bijvoorbeeld door het organiseren van handelsmissies. Afhankelijk van het exportplan kunnen winnaars mee met een geplande handelsmissie, krijgen ze een stand op een grote internationale beurs of kunnen zij via de ambassade een missie op maat doen.

In de afgelopen editie van Baaz spraken wij met Paul Snackey, marketeer zakelijk bij ING, en Eppo Heemstra, managing director sales transaction banking bij ABN AMRO Bank, over hoe banken ondernemers met een buitenlandse droom kunnen ondersteunen. Ook de rest van Baaz 2 staat in het teken van ondernemen over de grens, dus waarom zou je je niet inschrijven om Baaz gratis te ontvangen?

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie