Alles wat je moet weten over een bedrijf in Duitsland beginnen

Alles wat je moet weten over een bedrijf in Duitsland beginnen

Redactie Baaz

Steeds meer Nederlandse ondernemers beginnen een bedrijf in Duitsland. Dat is niet voor niets, want de Duitse markt biedt veel kansen. Duitse ondernemers doen namelijk het liefst zaken met bedrijven die ook in Duitsland gevestigd zijn. Anders krijgt de ondernemer te maken met allerlei extra wetten en regels. Bovendien hebben Duitse ondernemers meer vertrouwen in bedrijven die ook in hun eigen land gevestigd zijn. Er komt echter een hoop kijken bij het starten van een bedrijf in het buitenland. Om deze reden is het goed om je er van tevoren in te verdiepen.

Een Duits bedrijf beginnen

Begin je een Duits bedrijf? Dan is de kans groot dat je je inschrijft als een Gesellschaft mit beschränkter Haftung (GmbH). Het is vergelijkbaar met wat we in Nederland een B.V. noemen. Deze bedrijfsvorm komt in Duitsland zeer vaak voor. Er moet er wel een startkapitaal van tenminste 25.000 euro aanwezig zijn. Dat bedrag moet op je eigen Duitse zakelijke rekening worden gestort. Pas als het bedrag is gestort op de rekening kan de notaris het oprichten van het bedrijf officieel maken. Het is verplicht om in Duitsland een kantoor te hebben. Daarnaast heb je een lokale vertegenwoordiger zoals bijvoorbeeld een sales manager Duitsland nodig om het bedrijf te vertegenwoordigen.

Registreren in het Handelsregister

Als je een bedrijf in Duitsland wilt beginnen, begint het met de intentie. Daarvoor is een intentieverklaring nodig die je samen met de notaris in Duitsland opstelt. Er zijn allerlei voorwaarden die in de verklaring moeten staan. Als de notaris akkoord is en de Duitse rekening is geopend, is het tijd om het startkapitaal te storten. Daarna ga je terug naar de notaris met een uitdraai van de zakelijke rekening. Daarna wordt de onderneming ingeschreven in het Handelsregister. Dat is wettelijk verplicht volgens de Duitse wet. Het is verplicht om de inschrijving te doen voordat het bedrijf echt gaat handelen.

Voor deze registratie is de inzet van een notaris nodig. Bij de Bundesnotarkammer is het mogelijk om beëdigde notarissen te vinden.

Inschrijven bij het Gewerbeamt

Uiteraard wil de lokale belastingdienst graag weten dat je een onderneming bent gestart. Daarom moet het bedrijf verplicht ingeschreven worden bij het lokale Gewerbeamt (handelskantoor). Dit kantoor bevindt zich in de regio waar het bedrijf bevestigd is. Bij sommige vrije beroepen is de inschrijving niet nodig. Bijvoorbeeld als men als architecht, advocaat of arts aan de slag gaat. Het registreren is niet gratis, maar kost een paar tientjes. De informatie wordt doorgestuurd naar het lokale Finanzamt, die de belastingverplichtingen voor je onderneming vaststelt. Bijvoorbeeld de inkomstenbelasting en de omzetbelasting.

Luister ook: Podcast: Het Avontuur dat Ondernemen heet

Lees ook: Top 5 steden om een onderneming te starten

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie