Albert Heijn weer liegebeest van het jaar

Sterre Hartjes
Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier heeft supermarktketen Albert Heijn uitgeroepen tot Liegebeest van het jaar. Bedrijven die hun klanten op een verkeerde manier wilt lokken door te liegen over het welzijn van dieren hebben kans op deze prijs.  

Albert Heijn is genomineerd omdat het op de verpakking van de kip zeggen dat de kippen meer ruimte hebben. Volgens Wakker Dier klopt dit niet. De kippen hebben het het slechtste in vergelijking met andere supermarktketens. Er staan 16 kippen per vierkante meter, zonder daglicht.

In 2017 werd Albert Heijn ook al verkozen tot Liegebeest. Dat jaar lieten zij in een reclame voor serranoham varkens zien die vrij in een weiland rond liepen. Ook hier had de keten over gelogen aangezien de varkens in smalle kleine stallen leefden.

LEES OOK: Albert Heijn snijdt in managementlaag

Anne Hilhorst van Wakker Dier schrijft: 'Dit is een duidelijk signaal aan Albert Heijn dat zijn klanten geen mooie pr-praatjes slikken. Het wordt tijd dat bedrijven die zich schuldig maken aan mooie praatjes eindelijk echt stappen gaan zetten voor dierenwelzijn. En niet het leed achter hun producten verbloemen met gelikte pr-taal.'

De chocola van milka, rundvlees van Bord Bia, de kipnuggets van de McDonalds en de geitenkaas van de Jumbo waren de drie andere genomineerden voor de Liegebeest-verkiezingen.