Al meer dan honderd investeerders steunen Social Impact Maker in hun missie om (ex-)gedetineerden een tweede kans te bieden

Redactie Baaz
Bijna de helft van de ex-gedetineerden in Nederland belandt binnen twee jaar weer in de gevangenis. Social Impact Maker gelooft dat de rol van werk cruciaal is om deze vicieuze cirkel te doorbreken. Daarom bieden zij gemotiveerde gedetineerden de kans in hun koffiebranderij en bakkerij in de gevangenis een ambacht te leren en begeleiden ze hen bij vrijlating via een eigen uitzendbureau naar werk.

Zo helpen ze ex-gedetineerden succesvol te re-integreren én verkopen ze als enige ter wereld koffie dat gebrand en verpakt is in de bajes. Om meer impact te kunnen maken en meer mensen een tweede kans te kunnen bieden, is de organisatie een crowdfunding gestart via het platform CrowdAboutNow. 

Hoe het is begonnen

Oprichter van Social Impact Maker Jemuel Lampe heeft zelf ervaren wat het krijgen van een tweede kans kan betekenen: ‘Ik heb zelf ooit vastgezeten, meerdere keren zelfs. Tot een ondernemer op jonge leeftijd tegen mij zei, als je ooit iets van je leven wil maken, bel me op. Hij heeft mij een baan aangeboden in één van zijn winkels, dit heeft mijn leven veranderd. Met Social Impact Maker wil ik anderen ook die kans geven.’ In 2017 heeft Lampe de eerste koffiebranderij in Justitieel Complex Zaanstad opgericht. In deze gevangenis produceren en verpakken gedetineerden de biologisch koffie van het merk Zuivere Koffie. Inmiddels heeft de organisatie uitgebreid met een bakkerij Jailbird Bakery en de theelijn Guiltea die in samenwerking met vrouwengevangenis PI Nieuwersluis wordt gemaakt.

Groeien om meer impact te kunnen maken

Op dit moment heeft de organisatie zeventig (ex-)gedetineerden geholpen richting werk. Om meer (ex-)gedetineerden te kunnen helpen moet het bedrijf investeren in groei. ‘We hebben een goede basis gelegd met onze concepten, maar nu is het tijd om te groeien. En dit doen we het liefst met een community van mensen die onze ambitie deelt en samen met ons levens wil veranderen en structureel de recidive wil verlagen. Om deze mensen echt onderdeel te maken van onze missie zijn we een crowdfunding gestart’, aldus Lampe.

Met de crowdfunding wordt geïnvesteerd in de groei van de productie en bekendheid van de verschillende merken. Ook wordt geïnvesteerd in nieuwe koffiezaken en de ontwikkeling van nieuwe concepten en producten binnen de huidige merken, zoals nieuwe smaken koffie. De doelstelling is om met de investeringen die worden opgehaald 500 levens van (ex-)gedetineerden te hebben veranderd in 2025. 

Er kan nog tot en met 30 maart geïnvesteerd worden, de crowdfunding campagne is te vinden via deze link: Crowdaboutnow.nl/socialimpactmaker

Beeld: team van Social Impact Maker

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie