5 tips voor optimale nachtrust

Jordi Smit
Ondernemers gaan door drukke periodes heen. Het is in deze tijden lastig om rust te vinden, waardoor slapen vaak moeizaam gaat. Hierbij vijf tips voor een optimale nachtrust.

1. Sporten

Veel ondernemers vinden het heerlijk 's avonds nog even goed te bewegen door te gaan sporten. Overdag is dat een goede zaak, maar 's avonds krijg je op het verkeerde moment een hoop energie in je lichaam. Het kan ervoor zorgen dat je 's avonds niet goed slaapt. Ontwijk daarom sporten in de avond.

2. Alcohol

Vermijd alcohol voor het slapengaan. Je valt er dan wel sneller mee in slaap, maar je wordt vaak midden in de nacht wakker waarna je niet meer in slaap kunt komen. Daardoor kom je een hoop rust te kort, wat je overdag zal gaan merken.

3. Cafeïne

Zorg er bovendien voor dat je een paar uur voor het slapengaan geen koffie meer drinkt. Het ingrediënt Cafeïne kan namelijk acht tot tien uur in je systeem blijven hangen, waardoor je wakker blijft. Drink daarom na 8 uur geen koffie meer.

LEES OOK: 9 tips die je 30 minuten langer laten slapen

4. Matras

Heb je er wel eens aan gedacht dat het aan je matras kan liggen dat je niet goed slaapt? Het klinkt als een open deur, maar een goede matras dat niet ouder is dan ongeveer 10 jaar (30.000 slaapuren), een aangenaam dekbed, een goed passend kussen en een fijne slaapkamer vormen de basis voor aangenaam slapen.

5. Telefoon

Als ondernemer ben je gewend altijd bereikbaar te zijn, maar dit is niet bevordelijk voor een goede nachtrust. Er lijken onderzoeken te zijn die aantonen dat elektromagnetische straling de slaap zou kunnen verstoren. Vooral de straling van mobiele telefoons zouden de kwaliteit van je slaap kunnen beïnvloeden. Laat je mobiel daarom in de woonkamer achter.

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi