5 tips voor het beginnen van een succesvolle webshop

Redactie Baaz
Anno 2019 lijkt het misschien alsof ieder gat in de markt wel is gevuld en dat het beginnen van een webwinkel daarom een kansloze missie is, maar niets is minder waar. Ook nu kun je uitstekend een succesvolle webshop starten als je het goed aanpakt. Met dit artikel helpen we je op weg.

1. Vind een nicheproduct

Er zijn al genoeg webwinkels die telefoonhoesjes, powerbanks of (merk)kleding verkopen. Doe het dus helemaal anders en ga – in plaats van een generiek product – op zoek naar een veelbelovende nichemarkt die je kunt aanboren. Een niche webshop trekt dan misschien geen massa’s bezoekers, maar de mensen die bij je webshop terecht komen zijn vaak wel sneller geneigd om een bestelling te plaatsen. Zeker omdat er vaak weinig concurrentie is. Om die reden zal het waarschijnlijk ook vrij eenvoudig zijn om een hoge positie in Google te veroveren en bovendien te profiteren van lage CPC’s in Google Ads.  

2. Verzin een pakkende naam

Naast bepalen welke producten je gaat verkopen, is het brainstormen over een goede merknaam een andere belangrijke factor voor succes. In tegenstelling tot vroeger hoef je niet per se zoekwoorden in je domeinnaam te verwerken voor een goede positie in Google. Je kunt dus gewoon zelf een merknaam verzinnen. Het voordeel hiervan is bovendien dat de kans op een #1-plek in de zoekmachine voor je merknaam erg groot is.

Ook de extensie van je domeinnaam is belangrijk. Verkoop je in Nederland, dan kies je natuurlijk voor .nl, in België ga je voor .be, enzovoorts. Dat is belangrijk omdat consumenten eerder geneigd zijn om bij een webshop uit eigen land te bestellen. Heb je op termijn internationale ambities, dan is het slim om alvast een .com-domein te registreren.

3. Zorg voor een gelikt uiterlijk

Hoewel het succes van een succesvolle webshop natuurlijk valt of staat met de producten die je verkoopt, is ook het uiterlijk van je website van belang. Stel daarom een huisstijl op, waarin je het gebruik van kleuren, lettertypes en je logo vastlegt. Zorg er vervolgens voor dat de lay-out van de website op die huisstijl aansluit. Vergeet ook niet om vanuit meerdere hoeken hoge kwaliteit productfoto’s te (laten) maken. Ook het optimaliseren van je website voor Google is iets wat je beter al in deze fase kunt doen.

4. Promoot je webshop via verschillende kanalen

Is je webwinkel helemaal af en klaar voor het verkopen van je producten? Dan is het binnenhalen van bezoekers en klanten het volgende wat je te doen staat. Omdat organisch zoekverkeer nog lang op zich kan laten wachten, zul je in de beginfase je webshop op andere manieren moeten promoten. Denk hierbij aan advertenties via Google Ads, Google Shopping en social media, maar ook door middel van verkoop op externe verkoopplatformen als Bol.com en Marktplaats.

LEES OOK: Advies voor een inspirerende kantoortuin

5. Optimaliseer je aftersales

Is je webshop up and running en stromen de klanten binnen, dan is het van groot belang dat je deze vervolgens ook tevreden houdt. Niet alleen om positieve reviews te krijgen, maar ook om ervoor te zorgen dat ze de volgende keer weer bij je terugkomen. Een goede aftersales-strategie omvat onder andere enthousiaste en vriendelijke communicatie met (potentiële) klanten, een soepel retourbeleid en het snel antwoord geven op vragen en klachten, zowel in mailtjes als in reviews.

Goede webwinkelsoftware als basis voor je succes

Omdat je met een eigen onderneming al voor genoeg kosten komt te staan, is het wel zo fijn dat je voor goede webwinkelsoftware in ieder geval niet veel kwijt bent. Bij Shoppagina kun je namelijk vanaf slechts € 9,50 per maand al een complete webwinkel beginnen, waarbij technische kennis niet nodig is.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie