5 tips voor een hoofdpijnvrije bedrijfsverhuizing

5 tips voor een hoofdpijnvrije bedrijfsverhuizing

Redactie Baaz
Een bedrijfsverhuizing kan goed nieuws of slecht nieuws betekenen voor je bedrijf: of het gaat je zakelijk zo goed dat je een upgrade kunt maken, of het gaat slecht met de zaken en je bent gedwongen om te downsizen. Hoe dan ook is de verhuizing zelf altijd een hoofdpijndossier waar niemand ooit echt naar uitkijkt. We willen liever onze bedrijfsvoering zoveel mogelijk kunnen doorzetten en het allemaal zo snel mogelijk achter de rug hebben. Maar dingen lopen bij een verhuizing helaas zelden volgens planning. Wij geven vijf tips voor een zoveel mogelijk hoofdpijnvrije bedrijfsverhuizing.

Uitbesteden

Wanneer je het budget ervoor hebt, is het uitbesteden van je verhuizing aan een professioneel verhuisbedrijf dé snelste weg naar een hoofdpijnvrije bedrijfsverhuizing. De professionals van een verhuisbedrijf hebben immers routine in zulke klussen en kunnen het snel en op een verantwoorde wijze tot een goed einde brengen. Jij en je medewerkers hoeven dan niet met zware spullen in de weer en kunnen mogelijk zelfs (ten dele) gewoon doorwerken, waardoor je toch weer een stuk van de rekening van het verhuisbedrijf kunt terugverdienen.

Steekwagens gebruiken

Geen budget voor een verhuisbedrijf? Dan zal je zelf met je medewerkers de handen uit de mouwen moeten steken. Daarbij komt een steekwagen goed van pas. Zo kun je meerdere dozen tegelijkertijd vervoeren zonder dat jij of één van je medewerkers acuut spit krijgt en in de lappenmand terecht komt. Het handigst is het aanschaffen van een opvouwbare steekwagen. Deze komt in de toekomst namelijk ook nog eens van pas als er zware spullen verplaatst moeten worden én is handig op te bergen.

Coördinator aanwijzen

Om ervoor te zorgen dat je bedrijfsverhuizing geordend verloopt, is het het meest praktisch als er één persoon de leiding heeft over de gang van zaken. Dat kun jij zelf zijn, maar dat betekent dat alle stress ook bij jou terechtkomt. Je kunt dan beter een medewerker met praktisch inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel aanwijzen als coördinator en deze het vertrouwen schenken om de verhuizing in goede banen te leiden. Daar mag uiteraard achteraf wel een geschenk tegenover staan. Het is ook handig om iemand met technisch inzicht op de nieuwe locatie te zetten om zo snel mogelijk apparatuur aan te sluiten.

Tijdig internet regelen

Het activeren van een internetaansluiting is helaas niet iets wat a la minute geregeld is. Je zult altijd rekening moeten houden met een levertijd. Daarom moet je de internetverbinding op je nieuwe adres tijdig regelen en deze bij voorkeur al voor de verhuizing testen. Dit alles om te voorkomen dat je na je verhuizing alsnog je bedrijfsprocessen niet meteen weer kunt opstarten. Dat kan een dure fout blijken te zijn, want zonder internet zijn de meeste bedrijven tegenwoordig vleugellam.

Plan B

Geld is schaars, dat begrijpen we. Maar tussen wal en schip terecht komen kan voor jouw bedrijf ook erg duur uitpakken. Daarom is het verstandig om een Plan B achter de hand te hebben voor het geval dat zaken niet zo lopen als gehoopt of verwacht. Misschien krijg je alsnog het internet niet op tijd aan het werk op je nieuwe bedrijfslocatie. Misschien krijgt de vrachtwagen waarin je inboedel verhuisd wordt wel een ongeluk. Misschien is degene die jij als coördinator hebt aangewezen wel ziek. Zorg daarom bijvoorbeeld voor wat overlap tussen het definitief overdragen van je oude bedrijfsruimte en de start van de huur van het nieuwe pand. Hetzelfde geldt voor het opzeggen van je oude internetaansluiting. Zo heb je een buffer om toch je bedrijfsprocessen voort te kunnen zetten.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie