5 redenen om over te stappen naar Universal Analytics
Uit angst (of vanwege de voordelen) stapten de innovators en early adaptors al over. Maar de grote meerderheid gebruikt nog steeds het verouderde Google Analytics. Want overstappen kost geld. Toch zijn er vijf voordelen die de investering waard maken.
Reden 1: Meer betrouwbare data
Google Analytics meet bezoekersgedrag met vier cookies. Ze verzamelen en verzenden continu informatie. In dit proces kan van alles misgaan wat betekent dat data niet altijd betrouwbaar is. Omdat Universal Analytics slechts één cookie gebruikt is dit risico een stuk kleiner. Bovendien laadt een webshop sneller, omdat Google maar één cookie installeert in plaats van vier.
Tevens kan in Universal Analytics verwijzend verkeer worden uitgesloten. Om diverse redenen is dit handig. Stel een klant wil betalen met iDEAL. Dan wordt hij naar een externe webpagina geleid. Na betaling komt hij automatisch weer terug in de webwinkel. Het oude statistiekenpakket ziet dit soms als nieuwe klant. Maar wie iDEAL uitsluit in Universal Analytics heeft hier zeker geen last van.
Nog een voorbeeld: een bedrijf heeft een website en op een subdomein een webshop. In deze situatie registreert Google Analytics de consumenten die van de website naar de webwinkel surfen als nieuwe bezoeker. Wie dit verkeer uitsluit in Universal Analytics weet daadwerkelijk hoe bezoekers bij de organisatie terechtkomen.
Ook websites toevoegen is mogelijkheid. Wie bijvoorbeeld images.google.nl toevoegt, weet hoeveel klanten via productafbeeldingen in de webwinkel terechtkomt.
Reden 2: offline en online tracking
De meeste ondernemers hebben ook een fysieke winkel. Maar welke online klanten bezoeken ook de winkel? Google Analytics vertelt bedrijven dit niet. Zijn verbeterde broer heeft de optie om databases van kassasystemen eraan te koppelen. Dit biedt een legio aan voordelen. Denk aan het meten van het succes van een kortingsactie. Laat online klanten een coupon printen en inleveren in de winkel. Universal Analytics herkent deze klant direct. Bedenk dat hetzelfde kan met klantenkaarten.
Reden 3: Inzicht in de Customer Lifetime Value
De Customer Lifetime Value (CLV) is een simpele rekensom: CLV = gemiddelde winst per bestelling x gemiddeld aantal bestellingen per klant. Google Analytics meet dit mits bedrijven een scriptaanpassing doen. Doet een organisatie dit niet, dan is alleen het aantal bezoeken en het meest recente bezoek van een klant te zien. Universal Analytics maakt deze gegevens voor iedere gebruiker beschikbaar.
Reden 4: de online customer journey is zichtbaar
Consumenten bezoeken je webwinkel via de computer, tablet of mobiele telefoon. In Google Analytics zie je keurig het aantal bezoekers per middel. Maar ondernemers die Universal Analytics gebruiken hebben ook inzicht in de customer journey van consumenten die inloggen op hun webwinkel. Zij weten bijvoorbeeld dat een klant eerst de webshop bezocht via de computer, toen op hun mobiel en uiteindelijk weer terugkeerde via de tablet om een product te kopen. Kortom: zij hebben beter inzicht in de customer journey waardoor ze marketingcampagnes en informatievoorziening hierop kunnen afstemmen.
Reden 5: Gereed voor Enhanced Ecommerce
Hoe vaak voegt een vaste klant een product toe aan een winkelmand? En wie verwijdert vaker producten: Rotterdammers of Amsterdammers? Alleen bedrijven met een zeer ervaren data-analist in huis kunnen dit soort winkelgedrag in kaart brengen in Google Analytics. Maar de upgrade maakt dit ook inzichtelijk voor online marketeers dankzij de plug-in Enhanced Ecommerce. Universal Analytics geeft de data van verschillende segmentaties visueel weer, waardoor online marketeers het gemakkelijk kunnen interpreteren.
Klaar voor de overstap
Uiteindelijk is de optelsom simpel: Universal Analytics geeft meer inzicht in klantgedrag dan Google Analytics. Bedrijven die werken met het nieuwe statistiekenpakket zijn dus altijd een stap voor op concurrenten die dit niet doen. En wie als beste luistert naar de klant gaat er met de winst vandoor. Overstappen moet uiteindelijk toch. Dus waarom niet nu al die voordelen gebruiken?