3 marketinglessen van classic rockband KISS

3 marketinglessen van classic rockband KISS

Redactie Baaz

KISS is misschien wel één van de bekendste rockbands van de vorige eeuw. De overdreven theatrale optredens met nepbloed en vuurwerk lieten op veel mensen een grote indruk achter. In de loop der tijd is KISS veranderd van band naar merk en wij geven je drie marketingtips die we van KISS hebben geleerd.

Vind je verhaal

KISS bestaat al jaren uit vier personages: Starchild, Demon , Spaceman en Catman. Ieder personage heeft een eigen achtergrondverhaal en eigen stijl. KISS zorgde ervoor dat de personages niet alleen tot uiting kwamen tijdens optredens, maar zette zichzelf ook neer in een TV-show en zelfs een computerspel.

Lees ook: Geboren als ondernemer? Onzin!

Blijf bij je verhaal

Hoewel de bandleden af en toe zijn gewisseld zijn de personages altijd hetzelfde gebleven. In 1983 besloot KISS zonder make-up en kostuums op te treden, na de aanname dat het tijd was om dit achter zich te laten. Niets bleek echter minder waar en de band werd aanzienlijk minder populair. Toen de band in 1996 besloot weer mét make-up en kostuums op te treden, werden men opeens weer razendpopulair. De band treedt nog steeds op voor volle zalen.

Laat anderen jouw verhaal vertellen

Als het verhaal van een merk wordt vertelt door iemand die niet rechtstreeks bij het merk werkt, maar wel een betrouwbare bron van informatie is, kan het verhaal razend populair worden. KISS wist dit heel goed te doen door het KISS Army op te richten. De KISS Army is een fanclub, die overigens niet door KISS zelf is opgericht, waarbij leden regelmatig radiostations herhaaldelijk opbelden met de vraag of ze iets van KISS konden draaien. Dit zorgde ervoor dat de band meer mensen dan ooit bereikte. 

Kijk voor meer informatie op de website van KISS.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie