Werkgever opgelet: dit wil de millennial...

Werkgever opgelet: dit wil de millennial...

Redactie Baaz
Werkgevers die de millennial - werknemers die nu tussen de 18 en 35 jaar zijn - willen aantrekken of behouden, moeten meer bieden dan een goed salaris.

Deze jonge werknemers vinden het heel belangrijk dat ze zich blijven ontwikkelen. Hebben ze de indruk dat ze uitgeleerd zijn? Dan ben je ze als werkgever voordat je het door hebt, kwijt. 

Millennials kijken positief naar de toekomst. Meer dan 40 procent denkt een succesvolle carrière met voldoende ontwikkelingsmogelijkheden op te kunnen bouwen. Carrière maken ziet de jonge professional als: doen wat men leuk vindt en waar men goed in is. 

Ze voelen zich succesvol als ze tevreden collega’s, leidinggevenden en klanten hebben én tastbare en zichtbare resultaten leveren, blijkt uit onderzoek van Monsterboard in het kader van de Young Talent Week die vandaag van start gaat. 

Ontwikkelingsmogelijkheden belangrijk 

Young professionals vinden het belangrijk zich te blijven ontwikkelen. 23 procent verwacht dit vooral voor elkaar te krijgen door vaak van baan te wisselen. Doorgroeien binnen het bedrijf is leuk als het kan, maar men zoekt gemakkelijk en zonder remmingen naar doorgroei bij een ander bedrijf, zelfs als ze daar wat minder zouden verdienen. 

Op dit moment staat 54 procent van de millennials open voor een nieuwe  baan; uit het onderzoek blijkt dat 21 procent momenteel actief solliciteert en dat 33 procent verwacht hier binnenkort mee te starten.  De jonge professional kiest bij voorkeur een baan bij een groot, bekend bedrijf. De perceptie leeft, dat ze daar het meeste kunnen leren. Naast ontwikkelingsmogelijkheden vinden millennials flexibele werktijden en een goede work-life balans belangrijk.

Millennial belangrijker

Gian Zandonà, managing director van Monsterboard: “De Nederlandse beroepsbevolking bestaat binnen korte tijd voor een groot deel uit millennials, deze generatie wordt dan ook steeds belangrijker op de arbeidsmarkt. Om dit talent aan te trekken doe je er goed aan om je te verdiepen in wat zij nodig hebben en belangrijk vinden. Bijvoorbeeld door aandacht te geven aan hun ontwikkelingsbehoeften en mentoren aan te stellen voor begeleiding tijdens hun carrière.”

Niet zo zelfverzekerd als we denken 

Er is een stigma dat de millennial erg zelfverzekerd is en een houding heeft alsof men alles al weet. Uit het onderzoek blijkt dat dit in de praktijk wel meevalt. Enerzijds zien we dat ze hoge verwachtingen hebben van hun werkgever, maar aan de andere kant is 70 procent van de millennials regelmatig onzeker over hun vaardigheden op de werkvloer. Bijvoorbeeld om een idee te lanceren of voor een groep te spreken. 74 procent geeft dan ook aan dat ze graag iemand zouden hebben die hen ondersteunt in hun carrière, zoals een mentor. 

Young Talent Week

Om young professionals en de millennial te ondersteunen in hun carrière, organiseert Monsterboard de Young Talent Week. Deze vindt plaats van vandaag tot en met 3 juli. Gedurende de Young Talent Week wil Monsterboard werkgevers helpen bij de zoektocht naar jong talent én tegelijkertijd millennials begeleiden in het vinden van hun eerste baan. 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie