Welkom klant!

Welkom klant!

Redactie Baaz
Vorige maand schreef ik over gastvrijheid en hartelijkheid bij de ontvangst van een nieuwe klant, maar er is nog iets anders dat essentieel is om nieuwe klanten te behouden.

Overal ter wereld wordt daar van alles over geschreven, maar een leuke site die ik graag wil delen is www.useronboard.com. Deze Amerikaan analyseert het aanmeld- en installatieproces van nieuwe producten of diensten en doet dat met humor en een scherp oog. En heb je trouwens geen online aanmeldproces? Bekijk dan eens je website vanuit dit oogpunt. Als ondernemer kan je tegenwoordig niet meer zonder website, en je krijgt altijd klanten of partners die voor het eerst op jouw website komen. Als ze niet snel de benodigde informatie vinden of als er veel te veel tekst staat en geen plaatjes dan haken ze af. Eigenlijk zouden we allemaal de blik van zo’n ‘onboardingconsultant’ wel kunnen gebruiken op zijn tijd…

Een gebruiksvriendelijk introductieprogramma is trouwens niet alleen belangrijk voor nieuwe klanten. Ook voor nieuwe werknemers is het belangrijk. Uit recent onderzoek blijkt dat nieuwe werknemers succesvoller zijn als de ‘onboarding’ goed verloopt, en dat bespaart werkgevers weer geld. Oke, dat onderzoek is gedaan door een HR-adviesbureau (wij van WC-eend…), maar ik geloof er wel in. Bij mijn vorige bedrijf had iedere werknemer een eigen mok met naam erop: dat was enerzijds makkelijk koffie halen, maar ook leuk voor iedereen. En als je nieuw was, kreeg je snel zo’n mok, en voelde je je onderdeel van de club. Een klein gebaar, maar het maakt direct en onomwonden duidelijk wat je soms met veel woorden niet kan zeggen: je bent welkom!

Over Arthur Tolsma

Arthur Tolsma (1980) maakte succes en falen in extreme mate mee: hij had een goed product, team en goede investeerder aan boord, en won in 2009 de pitchwedstrijd van de tv-show ‘Bij ons in de BV’ van Jort Kelder. Maar vier maanden later moest hij iedereen ontslaan, omdat ze bijna failliet waren. Toen hij in 2012 zijn bedrijf toch nog kon verkopen, begon hij zijn kennis te delen als ondernemerschapscoach en pitchtrainer. Hij schreef het boek ‘Startups & Downs’, waarin hij als een van de weinige ondernemers eerlijk en open is over zijn fouten. Zijn motto: ‘Omarm je fouten, dan groei je het sterkst!’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie