Klaar voor de ‘mobile first’ indexering van Google dankzij superhandige tips

Klaar voor de ‘mobile first’ indexering van Google dankzij superhandige tips

Redactie Baaz
Mobiel biedt uitgelezen kansen en wordt door de consument altijd en overal gebruikt. Maar er is dit jaar een nieuwe noodzaak om uw digitale diensten mobiel vriendelijk aan te bieden.

Google heeft een ‘mobile-first’ indexering aangekondigd, waarbij niet meer uw desktop site maar de mobiele site leidend gaat worden in de indexering. Als op de mobiele versie van uw website content mist, of de mobiele site laadt niet snel genoeg of is mobiel niet prettig in het gebruik, dan heeft dat implicaties. Google gaat dit in 2017 uitrollen, tijd om eens kritisch te kijken naar hoe uw onderneming de mobiele consument bedient. 

Mobiele tips

Om zowel de consument als Google optimaal te bedienen mobiel, is het handig om bij uw digitale strategie de smartphone als uitgangspunt te nemen. Begin dus te ontwerpen vanuit het allerkleinste scherm wat uw klanten gebruiken.
 
Mobiel vriendelijk wil zeggen dat de opbouw, content en usability van uw website optimaal is voor mobiel gebruik.
 
Opbouw website

  • Bouw uw website flexibel op in schaalbare ‘blokjes’. Op een klein scherm tonen de blokjes onder elkaar, op een groter scherm kunnen ze naast elkaar tonen.
  • Alle onderdelen van uw website behoren (snel) te laden op mobiel. Snelheid is zelfs een van de belangrijkste features! Snel volgens Google is dat de site laadt binnen 2 seconden.
  • Om snel te kunnen laden, zorg ervoor dat met name de perceptie van snelheid goed is. Toon zo snel mogelijk de tekst, en laadt plaatjes bijvoorbeeld wat later in. Ook kunt u afhankelijk van de internetsnelheid de kwaliteit van de plaatjes aanpassen. Als de consument op snel WiFi of 4G zit dan kunnen er hoge kwaliteit plaatjes en video worden getoond. Op 3G kan de kwaliteit van het beeld omlaag. 

Content website

  • De content moet goed te lezen zijn zonder in te zoomen.
  • Zorg voor wat meer witruimte tussen de regels om fijn te kunnen lezen en scannen mobiel.
  • Alle content moet mobiel ook toegankelijk zijn, eventueel achter wegklapbare elementen. Dit is wennen voor veel bedrijven, die doorgaans op de mobiele site een uitgeklede versie van hun gewone site tonen. Dit is niet meer van deze tijd, alle content en functionaliteiten horen ook mobiel beschikbaar te zijn. 

Usability website

  • Richt uw website zo in dat deze goed ‘fysiek’ kan worden bediend, de mobiele consument gebruikt namelijk de vingers en geen muis om te scrollen. Zet geen per ongeluk aantapbare elementen op de plekken waar de scroll vingers landen.
  • Er moet interactie mogelijk zijn met alle links of knoppen. Maak deze ook geschikt voor de vingers, dus grote knoppen die je makkelijk aan kan tappen.
  • Toon geen storende mobiele pop-ups voor reclame. Google straft dit namelijk af.

 
Wilt u weten hoe mobiel vriendelijk uw website is voor Google? Test het nu zelf, via deze link.
 
Belangrijk is om te blijven testen. Met A/B testen en usability testen kunt u het beste bepalen wat werkt voor de consument en hoe deze uw mobiele website het liefste gebruikt. 

Mobiele kansen

Als wereldbewoner anno 2017 hoef ik u niet uit te leggen dat mobiel alomtegenwoordig is. Overal en altijd hebben wij onze smartphone bij ons, en we pakken deze maar het liefst 150 keer per dag uit onze broekzak. Je zou kunnen stellen dat de smartphone de ‘kleinste draagbare gokkast’ is; we zijn aardig verslaafd aan alle notificaties waarmee de smartphone ons lokt en beloont in de vorm van leuke berichtjes en likes. Het is al zo erg met onze verslaving dat fietsmerken als Gazelle werken aan een smartphone fiets blokkade.
 
De mobiele telefoon is het enige digitale kanaal wat consumenten altijd en overal bij zich hebben. Dit weten we natuurlijk al langer, maar lang zagen bedrijven mobiel met name als een ‘branding’ kanaal, waarbij op de desktop de conversie plaatsvindt. Nu het mobiel betalen steeds makkelijker wordt, begint mobiel ook steeds meer een saleskanaal te worden. Direct via de mobiele telefoon, of via gepersonaliseerde aanbiedingen die u locatiegebonden kunt aanbieden. En naast sales, gebruikt de consument zijn smartphone ook voor inspiratie, om zich oriënteren, om te zoeken en te vergelijken. Om daar niet met een mobiel geoptimaliseerde oplossing aanwezig te zijn, is dan een gemiste kans. Dit hoeft zeker geen dure app te zijn, maar een mobiel vriendelijke website is broodnodig. Kwaliteitskeurmerk Thuiswinkel Waarborg verwacht dat in 2018 zo’n 49% van alle aankopen via mobiele apparaten zal plaatsvinden. Reken maar eens uit wat dat kan opleveren, als jij je klant een optimale mobiele ervaring kunt bieden natuurlijk.
 
Met de ontwikkelingen van Google is het nu tijd om uw business klaar te maken voor mobiel. De consument is er al klaar voor, u toch straks ook? 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie