Natuurlijke diamant en lab grown diamant kunnen perfect naast elkaar bestaan

Natuurlijke diamant en lab grown diamant kunnen perfect naast elkaar bestaan

Redactie Baaz

De Baunat Group, de groep achter het online diamantjuwelenmerk BAUNAT lanceert een nieuw high-end merk: Valquère. Wederom een diamantjuwelenmerk, maar ditmaal met lab grown diamanten. Daarmee is de groep wereldwijd de eerste die náást een merk met natuurlijke diamant, ook een merk lanceert met lab grown juwelen. ‘Dat is bijzonder, want de natuurlijke diamant branche geeft vaak af op de lab grown branche en omgekeerd. Maar wij zijn niet bang voor kannibalisatie en geloven dat de twee merken perfect naast elkaar kunnen bestaan. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat zowel de natuurlijk diamantmarkt áls de lab grown markt een succesvolle toekomst tegemoet gaan. Iedere markt met weer eigen sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen,’ aldus Stefaan Mouradian, co-founder van de Baunat Group.

Tekst: Olivia Smulders

Smart Luxury 

‘Los van de verschillen zien we ook een gemeenschappelijke deler bij merken BAUNAT en Valquère en dat is de wat wij noemen de ”Smart Luxury” component.’ Beide merken bieden een slimme luxe propositie, echter ieder vanuit een andere invalshoek. Zo biedt BAUNAT 100% natuurlijke en ethische diamantjuwelen aan voor een langdurige investeringswaarde. Valquère daarentegen biedt juwelen aan met maximale schittering en premium diamantkwaliteit tegen een beperkter budget. 

BAUNAT

Het van oorsprong Belgisch merk BAUNAT werd, door zijn zeer snelle groei, dé online referentie voor unieke diamantjuwelen van hoogwaardige kwaliteit. Het merk exporteert vandaag de dag naar meer dan 50 landen en heeft, los van de e-boetiek, 12 fysieke showrooms wereldwijd. Dankzij efficiënte (digitale) marketing, aankoop aan de bron, slim voorraadbeheer en een clicks & bricks model bewijst BAUNAT een slimme tegenspeler van concurrenten als Cartier en Tiffany & Co. ‘De gehele organisatie, de productie, alle overhead inclusief eigen showrooms staan al als een huis. Het is voor ons makkelijk vanuit die positie een tweede merk te implementeren,’ vertelt Boelens. 

Revolutie in de diamantindustrie

Natuurlijke diamant is van oudsher het ultieme symbool van luxe en schoonheid, maar vanwege het hoge prijskaartje niet voor iedereen toegankelijk. De vlucht die lab grown diamant de afgelopen jaren heeft genomen veroorzaakt een ware revolutie in de diamantindustrie. Lab grown ofwel man made diamant is beter betaalbaar en daarmee beschikbaar geraakt voor een veel grotere doelgroep. ‘In de US worden lab grown diamanten meer en meer de standaard. Daar zijn momenteel al zo’n 50% van alle diamanten verlovingsringen lab grown. Die ontwikkelingen gaan zo razendsnel, daar wilden wij op inspringen. Zo ontstond het idee voor Valquère en we kijken ernaar uit dit merk te laten knallen!’

 

Dit is een artikel uit Baaz 4.2023. Lees hem nu digitaal: Baaz 4.2023!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie