De 7 deugden van jouw dreamteam

De 7 deugden van jouw dreamteam

Redactie Baaz
Zoek je een investeerder voor je startup? Bedenk dan goed waar een investeerder naar kijkt: naar de opbouw, kwaliteit en ervaring van je team. Zorg dus voor teamleden die niet alleen gekwalificeerd, maar ook streetwise zijn en die over de juiste persoonlijke eigenschappen beschikken.

​Investeer liever in het beste team, dan in het beste idee. Het is een veel gehoord gezegde en menig ondernemer krijgt dit advies, gevraagd en ongevraagd. Veel ondernemers die op zoek zijn naar investeerders, focussen zich dan ook op het samenstellen van een droomteam waarin oprichters, executives en adviseurs vertegenwoordigd zijn. Wie solo gaat, vindt immers zelden een investeerder. Niet alleen de samenstelling van het team is belangrijk, maar ook de communicatie hiervan. Want dit is waar investeerders naar kijken: wie zit er in het team en welke relevante ervaring of CV's hebben deze teamleden? Bij het schrijven van je businessplan is het dus belangrijk om de sleutelfiguren binnen je team te belichten - vooral waar het de volgende 7 punten betreft.

1. Eerdere ervaring als ondernemer

​Werken aan een startup is niet hetzelfde als binnen een grote organisatie werken. Ervaring binnen een corporate setting kan zelfs als negatief gezien worden doordat beide werelden zo enorm van elkaar verschillen. Aan de andere kant kan een investeerder ervaring met een startup, en zelfs de mislukking ervan, als een pluspunt zien. Belicht in je businessplan daarom de eerdere resultaten en niet de titels die iemand heeft.

2. Het juiste deksel op het juiste potje

​Heb je een team met een uitgebreide software-expertise, dan zal dit je weinig helpen wanneer je een investeerder zoekt voor de ontwikkeling van een hardware-oplossing. Zelfs wanneer een oplossing een technologisch pareltje is, dan nog kijkt een investeerder naar de kracht van het team en of functies als finance, marketing en operaties met elkaar in evenwicht of voldoende vertegenwoordigd zijn. Is dit niet het geval, vul de gaten dan op met externe experts. 

3. Het netwerk van je teamleden 

Veel investeerders kennen en spreken elkaar. Ze zijn dan ook niet ongevoelig voor persoonlijke introducties van opkomende en veelbelovende ondernemers. In de regel zijn investeerders slimme mensen die het leuk vinden wanneer ze om advies gevraagd worden en niet in eerste instantie om geld. Netwerk dus met je investeerders voordat je je pitch houdt.  

4. Executives stralen vertrouwen en energie uit

Elke investeerder weet dat de weg van de startup lang en hobbelig is. Daarom zoeken ze naar toegewijde mensen met stamina, mensen waarvan ze de indruk hebben dat ze tot het gaatje gaan voor de onderneming en die bereid zijn om tijd, energie en geld in de onderneming te steken. Ze zijn gevoelig voor passie en optimisme en, belangrijker misschien, de bereidheid om te luisteren, te leren en dingen voor elkaar te krijgen. 

5. Op elk niveau kunnen communiceren 

Uiteindelijk begint succes met het hebben van een visie en het in staat zijn om een boodschap helder te communiceren - in de elevator pitch, in het geschreven businessplan en een-op-een met potentiele investeerders. Ondernemers die de moeite waard zijn om in te investeren moeten in staat zijn op alle niveaus te communiceren - met ingenieurs, financiele mensen, marketeers en in het bijzonder met klanten.

6. Genieten van problemen oplossen

​Startup ondernemers moeten vindingrijk zijn in het opruimen van beren op de weg en de concurrentie. Investeerders zoeken ondernemers die 'streetwise' zijn of die iets op hun CV hebben staan dat niet uit een schoolboek of een corporate project komt. Zorg ervoor dat je tijdens je pitch je verhaal illustreert met voorbeelden uit het echte leven. Communiceer vooral voorbeelden van creatieve oplossingen. 

7. Geen angst hebben om besluiten te nemen

​Iemand die in staat is op het juiste moment de juiste beslissing te nemen. Dat is wat een investeerder vertrouwen inboezemt. Investeerders willen liever mensen die besluiten baseren op ratio, dan op emotie en willen bijvoorbeeld weten wat je geleerd hebt van de laatste laagconjunctuur of je laatste mislukte pitch. Ervaring telt voor de investeerders. Het is dus aan jou als ondernemer om de kwaliteiten van je team te belichten aan de hand van wat ze gedaan hebben dan aan de hand van wat ze mogelijkerwijs nog gaan doen. Het is niet zozeer het businessmodel dat voor de investeerder telt, als de schaalbaarheid van een succesvol businessmodel.  

Een dreamteam 'gebeurt' niet zomaar, het komt tot stand door een ijverige ondernemer die het belang begrijpt van sterke en zwakke persoonlijke eigenschappen en die niet te trots is om hulp te vragen. In ruil voor succes uiteraard. Zelfs wanneer je niet op zoek bent naar een investeerder, is het van levensbelang om een zo optimaal team tot je beschikking te hebben. 
 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie