Personal branding: 6 communicatietips
Personal branding: 6 communicatietips

Personal branding: 6 communicatietips

Redactie Baaz
Wat je aan anderen vertelt en hoe je dit vertelt, beïnvloedt de manier waarop je wordt waargenomen. Op het moment dat je heel enthousiast over een nieuwe opdracht vertelt, gaan mensen je positief waarnemen en beoordelen.

Bij personal branding denken veel mensen aan profileren en jezelf op de borst kloppen. Maar personal branding is iets heel anders dan vertellen hoe goed je wel niet bent. Het gaat erom dat je mensen een goed beeld en een goed gevoel geeft van wat jij voor anderen kunt betekenen. In dit artikel geeft Tom Scholte zes tips om dat te doen. Deze maand verscheen van zijn hand het boek Personal branding voor zzp’ers.

1. Vertel je founding story

Wat was de aanleiding van je ondernemerschap? Weet je dit zelf nog precies en vertel je dit ook aan anderen? Veel ondernemers starten vanuit een wens of een behoefte om dingen anders te gaan doen. In de meeste gevallen is dit gericht op een probleem dat zelf wordt ervaren of dat bij anderen wordt gezien. Het vertellen van je founding story, het verhaal achter de oprichting van je onderneming neemt mensen mee en biedt ze de gelegenheid om zich te verbinden met wat voor jou belangrijk is.

2. Vertel details

Een grote valkuil in communicatie is het blijven hangen in algemeenheden. ‘Wij zorgen ervoor dat de systemen blijven draaien’, ja en wat doe je dan precies en hoe doe je dit dan? Op het moment dat je vertelt dat je gistermiddag tijdens een overleg met je opdrachtgever aangaf een besluitenlijst op te stellen zodat iedereen weet wat hij of zij de komende tijd moet gaan doen, communiceer je daadkracht en doelgerichtheid. Vertel details over de dingen die belangrijk voor jou zijn.

3. Vertel wat je wel wilt doen

Op netwerkbijeenkomsten, overleggen en op feestjes wordt nog al eens de vraag gesteld: ‘Wat doe jij eigenlijk?’ Dan vertellen mensen vaak wat ze niet meer willen doen of de dingen die ze niet leuk vinden. Je hoort dat mensen het druk hebben of dat er gedoe is. Een kans om te vertellen wat je wel wilt doen. Dit kan iets zijn wat je al gedaan hebt, maar kan ook prima iets zijn dat je nog nooit gedaan hebt: ‘leuk dat je dat vraagt, ik heb net besloten me te gaan richten op het ontwikkelen van een online platform, een soort airbnb voor het bij elkaar brengen van de vraag en aanbod van werkplekken en workshopruimtes.’ Kijk dan hebben mensen de mogelijkheid om mee te denken en verbindingen te leggen.

4. Vertel over anderen

Onthoud dat het gaat om enthousiasme, positiviteit en zichtbaarheid. Het gaat er dus om dat je dingen vertelt en niet alleen maar luistert en vragen stelt. Het werkt dan ook heel goed om over anderen te vertellen. Dit kunnen mensen uit je omgeving zijn, of mensen of bedrijven waarover je hebt gelezen of die je op tv hebt gezien. Je vertelt over wat je in hun manier van werken of denken aanspreekt. Misschien heb je net de biografie van Elon Musk gelezen en ben je onder de indruk hoe hij in het begin van zijn eerste startup bijna elke dag 23 uur per dag werkte en achter zijn bureau sliep, dan heb je een leuk verhaal en een manier om een gesprek over gedrevenheid en ondernemen te beginnen.

5. Vertel over wat je doet en hoe je dit doet

Gewoon vertellen wat je doet en hoe je dit doet. Het ligt zo voor de hand maar heel veel mensen kunnen dit niet. Probeer het maar eens als je nu aan iemand moet vertellen wat je gisteren hebt gedaan en hoe dit staat voor jou manier van werken. Zorg dat je altijd drie verhalen paraat hebt voor het geval je een potentiële nieuwe opdrachtgever tegen komt. Drie verhalen over waar je mee bezig bent of net hebt afgerond waarmee je goed duidelijk kunt maken wie je bent.

6. Vertel waar je naar op zoek bent

Er zit iets in ons mensen dat heel graag andere mensen wil helpen. Zolang je niet vraagt om geld of om een opdracht wil iedereen je helpen. Je maakt anderen belangrijk op het moment dat je vraagt of ze met je mee willen denken of werken. Je kunt vragen om informatie, ideeën, feedback of nieuwe contacten met bepaalde kennis of binnen een bepaalde organisatie.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie