OppoSuits wil de wereld veroveren met hilarische pakken

OppoSuits wil de wereld veroveren met hilarische pakken

Redactie Baaz
Wat begint met een grap op vakantie, is binnen een jaar uitgegroeid tot een bedrijf dat steeds grotere internationale successen boekt. Na een succesvolle launch in Nederland, Engeland, België en Duitsland zien de drie mannelijke oprichters, met 'world domination' als uiteindelijk doel, hun pakken in een kort tijdsbestek ook in Amerika gedragen worden.

Jelle, één van de oprichters: 'We liggen nog aan de voet van waar we heen willen wereldwijd. Het is frustrerend om elke dag weer naar bed te gaan, terwijl je nog niet hebt bereikt wat je voor ogen hebt. Ik denk dat ik dat het moeilijkste vind aan het ondernemerschap, de dag is nooit af.'

OppoSuits

OppoSuits zijn driedelige herenpakken in verschillende soorten kleuren, prints en maten. De pakken in bijvoorbeeld luipaard-, snorren- of hartjespatroon zijn geen outfits die je aantrekt naar kantoor, maar zijn wel goed draagbaar op een verkleedfeest of andere gelegenheden. 'Het pak ligt tussen fashion en verkleedkleding in. We hebben dus echt een nieuwe markt aangeboord en geen marktaandelen van andere winkels afgesnoept. De verkleedkledingindustrie is enorm gedateerd. Wij spelen in op waar de vraag van de nieuwe generatie ligt', aldus Jelle.

Hoewel het concept geassocieerd word met verkleedkleding, straalt dit merk een soort status en stijl uit. Jelle: 'De kracht van de OppoSuits is de prijs-kwaliteitverhouding. Door de goede kwaliteit zijn het geen weggooiartikelen en de prijs van 69,95 euro is laag in vergelijking van andere herenpakken.'

Jelle

Oprichter Jelle van der Zwet (27) is woonachtig in Londen, waardoor de samenwerking met zijn twee Nederlandse compagnons Jasper Castelein en Guus Bakker voornamelijk online verloopt. De ondernemer was actief in het vastgoed, maar richt zich dankzij het succes nu enkel op OppoSuits. Inmiddels is het team uitgebreid met een stagiair, een stylist voor de ontwerpen en de kwaliteitscontrole, twee promotiejongens in Duitsland en één promotor in België.

Voor zaken reist Jelle regelmatig terug naar zijn geboortedorp Roelofarendsveen. Dit is tevens de woonplaats van zijn twee collega's en de plek waar ze onlangs een kantoor hebben geopend.

Start

Jelle: 'Ik was in 2010 met twee vrienden in Vietnam en kwam op een plek waar toeristen vaak voor een klein prijsje pakken lieten aanmeten. Voor onze reis speelde bij mij al enige tijd het idee om een oranje pak voor het WK te laten maken. Zodoende hebben wij daar een aantal driedelige pakken laten ontwerpen met, naast de oranje stof, ook rare prints (palmbomen, Volkswagenbusjes, e.d.). Toen wij de kleding aantrokken, wilde elke toerist met ons op de foto. Toen merkten we dat het idee in de smaak viel.'

Hoewel het idee voor een serieus bedrijf op deze reis is geboren, heeft het nog twee jaar geduurd voor het eerste outfit werd gelanceerd. In mei 2012 kwamen de drie mannen met een oranje herenpak om in te spelen op het EK. In de naaste omgeving waren deze meteen een groot succes.

Door een grote promotiecampagne op te zetten, verkocht het drietal binnen drie weken tweeduizend stuks. Maar ook mond-tot-mond-reclame is iets wat het bedrijf verder brengt. Jelle: 'Mensen gaan niet uit zichzelf op zoek naar de pakken. Zodra ze iemand zien met een OppoSuit, gaat het balletje rollen.'

Internationaal

Vanaf dag één hadden de oprichters internationale allure. 'Door de lage prijs hadden wij maar een kleine winstmarge. Er moesten grote aantallen verkocht worden om echt winstgevend te worden en daarom was de Nederlandse markt al snel te klein,' vertelt Jelle.

Na Nederland volgden al snel Engeland, Duitsland en België. De volgende stap moet Scandinavië en Amerika worden, als het aan de oprichters ligt.

Jelle: 'Ik zie geen reden waarom het niet in Amerika aan zou slaan. Het is natuurlijk altijd even afwachten, maar een klein percentage in een land als Amerika zorgt al voor een grote markt. We hebben al eerder bestellingen uit Amerika gekregen en de reacties zijn goed, alleen duurt de bezorging lang en zitten er hoge verzendkosten aan verbonden.'

MentalSuits

Hoewel het bedrijf begon met de naam 'MentalSuits', waren zij door het internationale succes genoodzaakt om de naam te veranderen. De naam 'Mental' is in Engeland namelijk straattaal voor 'gek' en 'gestoord.' Om zich op de Engelse consumenten te richten, hebben ze gekozen voor de naam 'Opposuits', afgeleid van 'opposite' (tegenovergesteld). Jelle: 'Een betere naam dan MentalSuits hebben we nooit kunnen bedenken. Maar toen het concept was geslaagd en we wisten dat we ook met retailers in Engeland in zee moesten gaan, kwamen we tot het besluit de naam te veranderen.'

Bij de naamsverandering kwam veel kijken. 'Het is een enorme rebrand geweest. De verpakkingen moesten anders, de flyers, businesskaartjes, de voering van de pakken, de website, alles moest omgezet worden.' Ook de fan-base begreep er niets van en dit heeft zoveel losgemaakt bij de mensen. 'Dan merk je wel hoeveel betrokkenheid er is.'

Kledinglijn

Een jaar na oprichting zijn er inmiddels zeventien ontwerpen. Naast 'The Orange' en de 'Mr. Jack', die met het patroon van de Engelse vlag inspeelde op de Olympische Spelen, hebben ze 'The Bavarian' ontworpen voor Oktoberfest en is 'The Rudolph' perfect voor de kerstdagen. De andere pakken zijn niet evenementgebonden.

Natuurlijk hebben de mannen nog veel meer ideeën en worden zij vaak benaderd door consumenten voor andere designs. Jelle: 'Het merk moet eerst goed staan. Daarom willen wij ons eerst richten op de internationalisering tot wij met een uitbreiding van het assortiment komen.'

Zo is er een grote vraag naar een vrouwenlijn en zijn de mannen aan het denken over een kinderlijn. Daarnaast zijn er plannen om accessoires te ontwerpen. Jelle: 'Dit wordt waarschijnlijk de eerste stap. Manchetknopen in bijvoorbeeld de vorm van een snor of een hartje, maar ook overhemden in juist effen kleuren. Ook denken we over het ontwerpen van sneakers. We kiezen dan niet voor prints, omdat het niet de bedoeling is dat onze klanten er als een clown bijlopen.'

Ook het bestellen van een aparte broek of jasje is als start-up logistiek gezien nog niet mogelijk: 'De prijs is voor ons het belangrijkste. We hebben al zeventien verschillende ontwerpen, waarvan nog eens zeven verschillende maten zijn. Reken maar uit, dit is al een logistieke uitdaging.' Voor grote organisaties is het mogelijk om een pak met eigen print te bestellen, maar dit gaat wel pas vanaf een minimale afname van tweehonderd stuks. In de toekomst willen zij beter op de specifieke behoeftes van de klant gaan inspelen.

Verbintenis

De mannen ontvangen geregeld foto's in hun postvak van mensen die de pakken dragen op een unieke gelegenheid. 'Mensen willen zich graag verbonden voelen met het merk. Ze vinden het een schitterend concept en ze zoeken dan toch de aandacht om bijvoorbeeld met een foto op onze Facebook te kunnen komen.'

Zo is iemand in een ballonnenpak gaan trouwen. 'De man wilde zijn toekomstige vrouw ophalen in het ballonnenpak om haar zo te laten schrikken en zich vervolgens om te kleden. Maar zij vond het zo geweldig, dat hij het pak moest aanhouden.' Ook hebben mensen gebungeejumpt in een OppoSuit, fungeerde één van de pakken als duikpak en was er zelfs iemand die in het luipaardpak tussen een lokale stam in Tanzania stond.

Retail

Het bedrijf begon met hun eigen webshop, maar hebben nu ook hun krachten gebundeld met een bedrijf die OppoSuits vertegenwoordigd naar retailers. Jelle: 'Naast ons business-to-consumer-werkwijze hebben wij hierdoor een soort business-to-bussiness-concept. Wij verkopen onze pakken naast onze webshops ook voor groothandelsprijzen aan andere aanbieders.'

Dankzij hun rebrand liggen de pakken nu in bijna 25 winkels in Engeland en zijn zij partner van de grootste studentenorganisatie in Groot Bittannië. Dit betekent dat alle studenten uit Groot Brittannië korting krijgen op OppoSuits. Ook hangen de pakken in enkele winkels in Nederland.

Er worden maandelijks duizenden pakken in China geproduceerd. De verzending hebben zij uitbesteed aan distributiecentra in Weesp en in Swindon in Engeland. Ook de klantenservice willen ze uit handen geven: 'De potentie om te groeien is enorm. Als wij onze tijd daar niet in kunnen steken, omdat we te druk zijn met andere dingen, stagneert dat onze groei.' Daarom zijn de mannen hard op zoek naar iemand die hun team komt versterken.

Ook voldoende voorraad is ook enorm belangrijk. 'De afgelopen maanden zijn we vaak uitverkocht geweest. Als start-up is het best lastig om dat goed te financieren. Daarnaast verlies je klanten, vooral als mensen iets voor een speciaal evenement willen. Gelukkig zijn we wel de enige aanbieder, dus kunnen zij niet naar de concurrent stappen.'

Festivals

Deze zomer vertrekken de drie mannen met een aantal vrienden in een knaloranje caravan naar diverse festivals om OppoSuits te promoten. 'Hier gaan we pakken showen en zetten we een fotowall neer, waar mensen gefotografeerd kunnen worden en dat later kunnen opzoeken op Facebook.'

Hoewel ze voor veel festivals waren benaderd, zullen de mannen enkel te vinden zijn op de Engelse festivals Beachbreak Live, Glastonbury en Secret Garden Festival. Voor de Nederlanders zijn zij te zien op Solar Festival en misschien op Lowlands. In Duitsland staan ze op South Side Festival. Daarnaast hebben zij een 'trader' ingehuurd die hun pakken in een kraam zal presenteren op bijna elk festival in Engeland.

Toekomst

Op dit moment is OppoSuits het enige bedrijf die zulke maatpakken op de markt zet. Natuurlijk zijn er wel enkele pakken met rare prints, maar er is geen bedrijf die zich daar serieus en specifiek op richt. Toch is het volgens Jelle een kwestie van tijd tot mensen het concept gaan kopiëren.

'Concurrentie is iets wat je niet kunt tegenhouden. Daarnaast zitten we in een nieuwe markt. Zodra wij concurrentie krijgen, betekent dit ook dat de producten bekender worden. We verwachten dat volgend jaar minstens één bedrijf precies hetzelfde doet. Maar hoe ons businessmodel in elkaar zit, met de kwaliteit, de lage prijs, en het sterke merk, zitten we scherp in de markt en is het moeilijk om met ons te concurreren.'

Jelle ziet OppoSuits over vijf jaar twintig keer zo groot als nu. Hij verwacht dat het bedrijf eind dit jaar klaar is om Amerika te veroveren en ze over vijf jaar daar een statement zijn. Dan moet ook een distributiecentrum in Amerika en Australië opgezet zijn.

'Misschien heeft Azië er een iets langer tijdsbestek dan vijf jaar voor nodig, maar door de huidige technologie en modernisering in de Aziatische landen, zou het best kunnen dat de nieuwe generatie Aziaten ook ineens iets ziet in verkleedfeesten.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie