Hoe ga je om met tijdtekort?

Hoe ga je om met tijdtekort?

Redactie Baaz

Het gevoel dat er niet genoeg uren in een dag zitten om de ballen in de lucht te houden is een veelgehoorde klacht bij ondernemers, voornamelijk die aan het hoofd staan van een klein bedrijf. Timemanagement is het sleutelwoord. Baaz geeft tips.

1. Laat sommige taken aan anderen over

Zelfs als je weinig tot geen personeel in dienst hebt, kun je hoognodige maar tijdslurpende acitviteiten van je to do-lijst afhalen. Of dat nou gaat om financiële klusjes of boodschappen doen. Veel ondernemers vinden het lastig taken uit handen te geven. Begin met mensen die je vertrouwt en je zult zien dat je niet álles zelf hoeft te doen. 

2. Zeg ook eens nee

Zeker als je bedrijf nog in de steigers staat kan je het gevoel hebben dat het nodig is om overal ja op te zeggen, omdat je denkt dat het wellicht op een bepaalde manier van waarde kan zijn. Te veel afspraken en verplichting levert echter voornamelijk stress op. Bedenk dus goed van tevoren hoeveel tijd het je gaat kosten en of de eventuele resultaten die het oplevert hiermee in verhouding staan.

3. Focus je op één taak

Multitasken kan misschien een effectieve manier lijken om je to do lijst zo snel mogelijk af te werken, maar levert uiteindelijk geen tijdswinst op. Door je op één taak te richten werk je sneller en beter.

4. Neem af en toe rust

Zeker als een kleine ondernemer houdt het werk nooit op. Het is dan ook verleidelijk er 24 uur per dag mee bezig te zijn. Toch is het uiterst belangrijk om je af en toe ook compleet af te sluiten van jouw bedrijf, dit komt uiteindelijk de kwaliteit van je werk alleen maar ten goede.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie