De gunfactor die gastvrijheid heet
De gunfactor die gastvrijheid heet

De gunfactor die gastvrijheid heet

Redactie Baaz
‘Wat een ontvangst hier! Wow!’ Dit zijn de eerste zinnen van een sms’je dat ik een paar weken geleden kreeg van Job. Job zat al bij de koffietent/flexwerkplek waar we af hadden gesproken om te praten over een mogelijke opdracht, hij was iets eerder dan ik.

‘Ik ben Franca, welkom! Oh je komt voor Arthur? Die zit graag hier, ga maar vast zitten. Mag ik je jas aannemen?’,  was blijkbaar het vervolg, waardoor Job flabbergasted van deze gastvrijheid ging zitten en direct mij een berichtje stuurde om te melden dat hij zo onder de indruk was. 

Ik verbaas me wel eens dat mensen niet gastvrij zijn voor hun klanten. Dit voorbeeld laat mij overduidelijk zien dat klantgerichtheid en klantvriendelijkheid een belangrijk onderscheidend vermogen is. Zelf spreek ik als freelancer graag af met zakelijke contacten op een fijne plek om met elkaar te overleggen. Natuurlijk is het dan belangrijk dat de koffie goed is, het uitzicht aardig en de stoelen fijn zitten. Maar als je met een enorm enthousiasme wordt ontvangen, dan voel je je meteen welkom en relax. En daarom spreek ik graag af bij Franca. Beter nog: ik vind het juist leuk om mensen mee te nemen, omdat ze dan zelf de gastvrijheid ervaren.

Dat geldt niet alleen voor fysieke locaties. Bij callcenters geldt dat mogelijk nog veel meer: als ik iets wil kopen en ik voel de haast van het belscript dan slaap ik er nog wel een nachtje over. Als ik in een winkel oprecht en nuttig advies krijg ben ik veel meer geneigd om daar te kopen. En als ik een hartelijke mailtje krijg met alle noodzakelijke informatie na een vraag, heb ik het product al half gekocht. Waarom? Vanwege de gunfactor.

Kosten, features en kwaliteit zijn natuurlijk belangrijk, maar de gunfactor is niet te onderschatten, als je kijkt waarom jouw product gekocht wordt of niet. Als ondernemer heb ik beide kanten daarvan ervaren. Vroeger wilde ik de relatie met een klant honderd procent zakelijk houden en miste daardoor kansen. Tegenwoordig begrijp ik dat beide mogelijk is: een hartelijke én zakelijke relatie. En Franca heeft dat goed begrepen.

Inmiddels nieuwsgierig geworden naar haar gastvrijheid? Ga eens langs bij Green Passion en doe haar de groeten van mij!

Over Arthur Tolsma

Arthur Tolsma (1980) maakte succes en falen in extreme mate mee: hij had een goed product, team en goede investeerder aan boord, en won in 2009 de pitchwedstrijd van de tv-show ‘Bij ons in de BV’ van Jort Kelder. Maar vier maanden later moest hij iedereen ontslaan, omdat ze bijna failliet waren. Toen hij in 2012 zijn bedrijf toch nog kon verkopen, begon hij zijn kennis te delen als ondernemerschapscoach en pitchtrainer. Hij schreef het boek ‘Startups & Downs’, waarin hij als een van de weinige ondernemers eerlijk en open is over zijn fouten. Zijn motto: ‘Omarm je fouten, dan groei je het sterkst!’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie