Appromoters biedt hulp van A tot Z bij je app

Appromoters biedt hulp van A tot Z bij je app

Redactie Baaz
Een app effectief in de markt zetten is zo eenvoudig nog niet. Toen marketeer Raoul Milhado en app-ontwikkelaar Florian Rost van Tonningen hierachter kwamen, richtten ze Appromoters op: een bedrijf dat apps in de markt zet en de marketing eromheen verzorgt.

Baaz Magazine sprak Raoul Milhado, CEO en mede-oprichter van Appromoters. Wat waren voor hem en Florian de redenen om Appromoters op te richten?

Een paar jaar geleden ontwikkelde Florian een app en verzorgde ik de marketing. Daarbij begingen we drie fouten die bijna iedereen in deze industrie maakt. Allereerst waren we veel te lang bezig met doorontwikkelen. We bleven niet alleen te lang finetunen en perfectioneren, het ontwikkeltraject kostte te veel geld waardoor we geen budget meer hadden voor de marketing. En dat is cruciaal: je kunt nog zo’n geweldige app hebben, als je je klanten niet bereikt, heb je nog niks. De volgende fout die we maakten was dat we traditionele online marketing toepasten op een mobiele app.

Beide marketingvormen lijken weliswaar op elkaar, maar er komen geheel andere platformen, andere tools, een andere tracking bij kijken. Dat is een hele nieuwe strategie waar je wel verstand van moet hebben.’

Focus op marketing

Schaken op een dambord dus. Raoul en Florian besloten daarom te focussen op de marketing. En dat betekende: veel eigen onderzoek doen, want Nederland kende geen spelers op dit gebied. ‘Op basis van onze data en gebruikersprofielen ontwikkelden we een algoritme en kwamen er zo achter welke landingspagina’s werken, welke screenshots het beste converteren en hoe je het maximale uit een campagne kunt halen.

We werkten heel datagedreven: keken welke bannersets met welke berichtgeving en welke doelgroep converteerde en welke download dat opleverde. Ook hadden we een tool om te meten wat die download vervolgens binnen een app doet.

Uiteindelijk draait het bij apps om twee zaken: je wil actieve gebruikers die de app niet alleen downloaden, maar ook blijven gebruiken en je moet kunnen kapitaliseren op die gebruikers – via advertentieinkomsten of via het opbouwen van specifieke profielen.

Snelle groei Appromoters in concurrentieloze niche

Het succes van Appromoters komt deels doordat er nauwelijks aanbieders waren die een app van A tot Z begeleiden – ook niet wereldwijd: ‘De concurrentie wereldwijd is laag. We concurreren natuurlijk met de gewone mediabureaus, maar met de combinatie van zeer specifieke apps en mobile marketing hebben we een uniek servicemodel waarmee we ons onderscheiden.’

En dat betaalt zich uit: begonnen in 2014 telt Appromoters nu een twintigtal medewerkers waarvan 15 fulltime: in  Nederland, maar ook in Los Angeles. Heeft Appromoters nog uitbreidingsplannen? ‘We focussen nu op Noord Europa, de VS en Latijns Amerika. We hebben nu ook iemand in Tel Aviv – wat nu al een soort Silicon Valley is – waaromheen we een slim mediateam bouwen. Het gaat hard.’

Inderdaad, het gaat hard. Vorig jaar draaide Appromoters een omzet van 2 miljoen euro, een bedrag dat Raoul en Florian dit jaar minimaal verwachten te verdubbelen. En elke euro wordt geherinvesteerd: ‘We investeren veel in onze mensen en onze eigen technologie. Niks met vreemd vermogen, alles doen we zelf. We zetten echt in op een schaalbaar model.'

'Onze ambitie? We willen het nummer 1 mobiele appbedrijf van de wereld worden. Vooral op gebied van technologie, userprofi ling en het succesvol in de markt zetten van mobiele apps. Maar we willen ook weer onze eigen apps in de markt zetten en daarmee de B2C-markt aanjagen.’

Starterstip van Raoul 

‘Ondernemen heeft tijd nodig. Kijk dus heel goed naar alle facetten van de business en denk niet één of twee jaar vooruit, maar vijf. Zorg voor een roadmap met hele duidelijke deliverables: wanneer wil ik wat realiseren en hoe ga ik daar komen? Focus op lange termijn en diepteinvesteringen.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie