Zo maak jij de perfecte nieuwsbrief

Danny Bijl
Je weet dat een nieuwsbrief de ideale manier is om klanten aan je te binden en om je product of dienst te verkopen. Het één op één contact en de lage kosten zijn twee van de vele voordelen van e-mailmarketing. Maar hoe ziet een goede nieuwsbrief eruit? En waar moet je bij het design van je newsletter-template op letten? In dit artikel vind je dé tips om de perfecte nieuwsbrief te maken.

Wat is het doel van de nieuwsbrief?

Niet iedere nieuwsbrief heeft hetzelfde doel. Met de ene nieuwsbrief wil je graag je klanten op de hoogte brengen van het laatste nieuws, een andere nieuwsbrief stuur je juist omdat je er verkopen uit wilt halen. Hoewel alle e-mails voor klantenbinding zorgen, kan iedere e-mailcampagne een specifiek doel nastreven. De aanpak, inhoud en het design verschillen per doel. Houd hier rekening mee bij het ontwerpen van jouw perfecte nieuwsbrief.

Is je doel informeren?

Maak gebruik van een simpel en helder design met een blogstructuur. Zorg voor een warme uitstraling, foto’s met mensen die hun blik op de lezer richten en probeer de klant niets te verkopen. Deze e-mail dient voor het communiceren van informatie en het bieden van relevantie voor de lezer. Verplaats je daarom in de schoenen van degene die de e-mail opent en vraag je af welke onderwerpen interessant zijn voor de lezer. Hoe meer relevantie, des te sterker je band met de lezer wordt.

Is je doel meer producten verkopen?

Gebruik een persoonlijke aanhef en zorg dat de producten gericht zijn op de interesses van de lezer. Gebruik hiervoor informatie die je over de lezer verzamelt (bijvoorbeeld over voorgaande aankopen). Speel met meer kleur en laat vooral de CTA (call to action) knoppen opvallen. Wanneer je de teksten op een meer emotionele wijze schrijft en veel afbeeldingen gebruikt, maak je de nieuwsbrief aantrekkelijk en grijp je de aandacht van de lezer beter.  In e-commerce-nieuwsbrieven mogen ook gifs en emoji’s niet ontbreken, mits dit bij de B2C-doelgroep past.

Jouw perfecte nieuwsbrief ontwerpen

Een nieuwsbrief maken is helemaal niet lastig. Uiteraard kun je een normale e-mail opstellen in je e-mailclient, maar wanneer je een lay-out wilt ontwerpen kun je beter gebruikmaken van een e-mailmarketing-software, zoals Newsletter2Go. Met het programma kun je zelf aan de slag of een kant-en-klare template selecteren en die vervolgens naar smaak aanpassen. Zo maak je binnen een handomdraai een mooie nieuwsbrief. Geef daarbij extra aandacht aan de volgende elementen.
 

  1. De nieuwsbrief titel is de key. Deze zorgt er namelijk voor dat lezers jouw nieuwsbrief openen. Je wilt daarom dat jouw onderwerp er in de drukke inbox van de ontvanger eruit springt. Gebruik dus geen saaie titel, zoals 'nieuwsbrief #34 jaargang 2018', maar kies voor een persoonlijke aanpak, A/B-test emoji’s en test diverse woorden.
  2. Zorg dat het eerste gedeelte eruit springt met een aantrekkelijke header en/of korte introductie. Maak de lezer nieuwsgierig en vertel ze wat het onderwerp van de nieuwsbrief is. Het is beter om per nieuwsbrief één onderwerp te behandelen (bijvoorbeeld nieuw binnengekomen producten of een aankondiging). Het eerste gedeelte van de nieuwsbrief bepaalt of de lezer verder scrollt of de e-mail laat voor wat het is. Geef je bijvoorbeeld 10 procent korting? Vertel dit de lezer dan direct (ook in het onderwerp), zodat de e-mail niet wordt weggeklikt.
  3. Maak gebruik van bullet points, quotes en kopjes om de lezer actief te houden. Dit geeft de lezer overzicht. De tekst wordt hierdoor opgebroken, waardoor het makkelijker wegleest.
  4. Wissel tekst en afbeeldingen af om te zorgen voor een goede balans. Lange teksten zijn niet besteed aan een nieuwsbrief. Je kunt altijd nog een ‘lees meer hierover’ knop in de nieuwsbrief verwerken die de lezer naar je website leidt. Houd de tekst zo kort mogelijk en schrap overbodige woorden.
  5. Zorg voor interactieve elementen, zoals gifs en video’s. Dit wordt in de toekomst nog veel belangrijker. Interactieve e-mails, waarbij de lezer de e-mail inbox niet hoeft te verlaten, is waar we naartoe gaan, vandaar dat je gifs, video’s, quizzes en andere interactie beter zo snel mogelijk kunt gaan gebruiken.
  6. Geef informatie welke extra op moet vallen een felle kleur, maak het groter, schrijf het in hoofdletters of zorg door een kader ervoor dat het element extra opvalt. Leid de lezer visueel naar het element waar je wil dat het oog naartoe leidt, bijvoorbeeld een button om de shop te bezoeken.
  7. Zorg dat je nieuwsbrief responsive is. Het grootste deel van alle verzonden e-mails worden tegenwoordig op mobiel geopend. Is je nieuwsbrief niet leesbaar op een mobiel beeldscherm, dan zijn je kansen op succes nihil. In e-mailprogramma’s zijn de voorgemaakte templates al responsive, zodat jij je hier geen zorgen over hoeft te maken.